Hopp til innhold

Høvik kan bli ofret i E18-kompromiss

Den to kilometer lange tunnelen under Høvik kan bli ofret i et kompromiss om E18 gjennom Bærum og Asker. Vegvesenet foreslår å utsette tunnelen.

E18 Høvik samlevei

KAN BLI OFRET: Slik ser Statens vegvesen for seg lokalveien på toppen av E18-tunnelen mellom Strand og Høvik kirke. Egen bussvei til venstre og ekspressykkelvei til høyre. Nå foreslår Statens vegvsen å utsette tunnelen.

Foto: Statens vegvesen

Det vil bety at beboerne i området må leve lenger med motorveistøy og forurensning fra E18. Byutviklingen på Høvik kommer heller ikke i gang så raskt som Bærum kommune har tenkt.

Forslaget fra Statens vegvesen innebærer å dele etappe 1 av E18-utbyggingen i to og utsette den ytterste delen til etappe 2.

Det innebærer flere års forsinkelse for den 1 950 meter lange planlagte tunnelen fra Strand til Høvik kirke.

Vegvesenet foreslår også å redusere antall inngående motorveifelter fra tre til to.

Ingen E18-løsning

Idéene ble etter det NRK får opplyst lansert på søndagens forhandlingsmøte om Oslopakke 3 mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten. Også dette møtet endte uten noen løsning på den betente konflikten om E18.

For to uker siden ble en skrinlegging av hele etappe 1, nemlig strekningen Lysaker - Ramstadsletta, spilt inn fra byrådshold i Oslo. Til gjengjeld kunne de akseptere etappe 2, fra Ramstadsletta til Slependen, og tunnel forbi Sandvika.

Første etappe først

Solveig Schytz

VIL STARTE INNERST: Det viktigste er å få orden på Lysaker og Fornebu, mener Solveig Schytz (V), som leder hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

Foto: Venstre

På gårsdagens forhandlingsmøte fastholdt Akershus-delegasjonen at utbyggingen skal begynne med etappe 1, men tok til orde for enklere løsninger for bussveien.

– Vi er opptatt av å få løst det som er nærmest Oslo først. Det er viktig å få bygd ut ny kollektivterminal på Lysaker, og vi må sikre at vi får til utbyggingen av Fornebu og tilkoblingen til Fornebubanen, sier Solveig Schytz (V).

– Lysakerlokket, ny adkomst til Fornebu og tilkoblingen til Gjønnesdiagonalen, altså den nye tunnelen til Bekkestua, er egentlig ett langt veikryss. Det må løses helhetlig i ett grep, sier fylkesordfører Anette Solli (H).

Men er du villig til å akseptere en utsettelse av Høvik-tunnelen?

– I hvert fall ikke nå. Utover det har jeg ikke lyst til å kommentere forslag som ligger på bordet i forhandlingene og som ikke er mine egne.

Heller ikke Solveig Schytz har noen kommentar til forslaget om å utsette Høvik-tunnelen.

Vil sponse sentrumstunnel

Akershus-delegasjonen, som består av Anette Solli, Solveig Schytz og Tonje Brenna (Ap), sier seg villig til å sponse sentrumstunnelen i Oslo med milliardbeløp mot at Oslo sier ja til E18.

Anette Solli

IKKE MER Å GÅ PÅ: Fylkesordfører Anette Solli (H) spytter milliarder inn i sentrumstunnelen og forventer et E18-ja fra Oslo.

Foto: Olav Juven / NRK

Staten har sagt ja til å dekke 50 prosent av kostnadene som er anslått til 16 milliarder kroner.

Akershus tilbyr seg å betale 25 prosent av restbeløpet med Akershus sin andel av bompengeinntektene. Også ti prosent av utgiftene til nytt signalanlegg for t-banen i Oslo kan Akershus rive i.

– Vi viser vilje til kompromiss, men jeg har ikke mer å gå på i forhold til E18. Jeg har ikke tenkt å redusere den til en sykkelvei og et lokk i Sandvika, konstaterer Anette Solli.