Ikke engang hybridbilene er det de en gang var i 2015. De nye plugin-hybridbilene kommer for alvor i år, et trettitalls modeller er klare for markedet.
Under panseret sitter en vanlig bensinmotor. Men den konvensjonelle girkassen er byttet med en elektrisk motor og generator, og en investor, som hjelper til med å lade batteriene bak i bilen.
Støpselet ved siden av bensinlokket
Hybridbiler som du kan plugge i veggen og lade opp, ikke bare lade mens du er ute og kjører og lar bilen sluke drivstoff på gamlemåten, altså.
– Jeg har ikke så mye greie på det, men de sier det er bra. Så da stoler jeg på det, sier Irene Ervik Lindberget, som nettopp har kjøpt seg en flunkende ny og oppladbar Toyota Prius.
Det gjør hun lurt i, mener lederen i Østfold Bilbransjeforening, Kåre Lunde. Hybridene kommer til å bli vinnerne på bilmarkedet i år, tror han.
– Dette har framtida for seg. Vi ser jo det at CO2-utslippene skal ned, det er målet. Så dette kommer nå, regner jeg med, fortsetter Lunde.
Kommer så det suser
De oppladbare hybridene er ikke helt nye, men de har dominerte ikke akkurat markedet i 2014. 1.589 plugin-bensinhybrider ble solgt i fjor, mens det ble solgt 88 oppladbare dieselhybrider. Det tilsvarer 1.2 prosent av fjorårets bilsalg i Norge.
Men dette blir langt mer interessant i år, tror Kåre Lunde. Ikke minst fordi avgiftene på den nye typen hybridbiler blir lavere. Avhengig av merke og modell, synker prisen med mellom 12.000 og 40.000 kroner i år. Det vil også øke interessen for hybridene generelt at utvalget øker. Spesielt vil de som tenker på elbil, men som finner den begrensede rekkevidden avskrekkende, se på de nye plugin hybridbilene, tror Lunde.
– Totalt vil markedet for plugin-hybrider og elbiler øke dette året, sier Lunde.