– Det skal ikke benyttes aggregat til å lade de elektriske anleggsmaskinene på Bymiljøetatens anleggsplasser.
Det sier pressekontakt i Bymiljøetaten i Oslo, Line Thams Reiersen til NRK.
Bildet er fra Stenersgata. Gaten har fungert som en midlertidig trikketrasé under oppgraderingen av Storgata. Nå jobbes det med å fjerne den.
El-gravemaskinen i Stenersgata lades til vanlig i Brugata.
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRKIfølge Bymiljøetaten ble et aggregat brukt da gravemaskinen hadde for lite batteri til å komme seg til ladestasjonen i Brugata. Gatene ligger parallelt.
Valget stod da mellom å bestille kranbil for å frakte den til ladestasjonen, eller leie aggregat.
Aggregatet ble stående i to dager, men ble kun benyttet en natt.
Etaten sier nødladingen følges opp.
NRC Group Norge, som er leid inn som entreprenør for prosjektet, bekrefter bruken av aggregatet.
– I dette enkelttilfellet vurderte vi bruk av aggregat som et bedre alternativ enn forflytting ved hjelp av kranbil, sier Jan Tore Andreassen, prosjektleder i NRC Group Norge.
Krav om fossilfri anleggsplass
Den elektriske gravemaskinen brukt i byggeprosjektet er av typen Cat 310 Z-line. Disse maskinene vil kunne arbeide i 5-7 timer mellom hver lading.
– I anbudet for Storgata ble det stilt krav om fossilfrie maskiner. NRC tilbød elektriske gravemaskiner som meroppfyllelse av miljøkravene, sier Thams Reiersen.
En fossil gravemaskin bidrar også til prosjektet i Stenersgata i Oslo. Den går på biodiesel.
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRKDet betyr at fossile gravemaskiner også kan bli brukt. Men da må det brukes biodiesel.
I hovedstadens klimabudsjett vil byrådet ha fossilfrie bygg- og anleggsplasser.
Og i egne prosjekter stilles det allerede krav til fossilfri eller utslippsfri anleggsdrift.
El-gravemaskiner erstatter stadig fossile gravemaskiner.
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK– Per i dag stiller Oslo kommune krav om fossilfrie anleggsmaskiner og kjøretøy, men innen 2025 skal det stilles krav om utslippsfrie anleggsmaskiner, sier Thams Reiersen.
Dette er et av tiltakene som skal bidra til at Oslo når målet om en 95 prosent reduksjon av klimagassutslipp i Oslo i 2030 sammenlignet med 2009.