Hopp til innhold

Her kommer de åtte nye sykkelrutene

Allerede innen to år vil byrådet ha på plass 60 nye kilometer med sykkelvei i Oslo. I kveld vil byråden og sykkeldirektøren presentere sine planer for hvordan de vil gjøre hovedstaden til en sykkelby.

Sykkelfelt ring 2

I dag er det bare deler av ring 2 som har sykkelfelt, som her i krysset Griffenfeldts gate - Maridalsveien. Nå ønsker byråden å lage sykkelvei langs hele ring 2 fra Frogner plass til Carl Bernes plass.

Foto: Emilie Hellberg Saksæther / NRK

Fra klokken 19.00 i kveld på Håndverkeren Kurs- og konferansesenter presenterer hun og sykkeldirektør Rune Gjøs Oslos nye sykkelstrategi. Møte er åpent for alle, og du kan også se møtet direkte øverst i saken.

Der vil de blant annet presentere disse åtte nye sykkelruter, som de vil ha på plass i løpet av de neste fire årene.

  1. Torshov – Torggata/Møllergata – Vippetangen
  2. Frognerbadet – Youngstorget/Rådhusplassen – Tøyen/Galgeberg
  3. Rådhusplassen – Universitetsgata – Dælenga
  4. Frogner – Bislett/Grünerløkka/Tøyen – Tiedemannsjordet
  5. Frognerparken – Rådhusplassen – Akershusstranda – Galgeberg
  6. Skøyen – Frogner plass/Ring 2 – Carl Berners plass
  7. Gaustad – Bjølsen – Sinsen
  8. Ring 3 (BI) – HIOA – Welhavens gate/Ring 1
Lan Marie Nguyen Berg

Lan Marie Nguyen Berg, miljø- og samferdselsbyråd (MDG).

Foto: Sarah Pierstorff / NRK

– Dette er viktige gjennomfartsårer for syklistene Det er dårlig tilrettelagt for syklister i indre by, så derfor ønsker vi å få gjort noe med dette raskt for å få opp andelen syklister i Oslo, sier Lan Marie Nguyen Berg, miljø- og samferdselsbyråd (MDG).

Allerede innen to år har byråden som mål å ha på plass 60 kilometer med sykkelvei. For å gjøre det tryggere og ferdes på sykkel, vil de bygge adskilte veier.

Har du spørsmål om Oslos sykkelplaner? Still ditt spørsmål til byråden og sykkeldirektøren på Twitter og bruk emneknaggen #sykkelioslo.

Vil gjøre det tryggere for syklister

I oppgraderingen av sykkelveinettet er det fem strekninger som skal stå ferdig innen 2017.

  • Rådhusplassen til Grünerløkka, via Torggata
  • Rådhusplassen til Grünerløkka, via Universitetsgata
  • Rådhusplassen til Grønland
  • Sofienberg til Tøyen via Finnmarkgata og Helgesens gate
  • Blindernveien til Frogner plass

– I kampen om gatearealet så taper sykkelen mot bilen. Vi vil gjøre om parkeringsplasser til sykkelveier, og gjøre det trygt å parkere sykkelen i sentrum.

Manglende tryggheten for de myke trafikantene står sentralt i den nye sykkelstrategien. I tillegg til sykkelveier, foreslår byrådet å få på plass minst 100 nye røde sykkelbokser i kryss og minst 50 nye sykkelpassasjer og kryss tilpasset sykling inne to år.

Ukjent pris

De vil bruke minst 25 millioner kroner både neste år og i 2017 på drift og vedlikehold. Men den totale prislappen er ennå ikke satt.

– Jeg vet ikke hvor mye dette vil koste, men det ligger mange millioner på bok fra i år som ikke ble prioritert på sykkel, sier Berg.

​Hun er sikker på at sykkelstrategiene vil føre til flere syklister på veiene.

– Flere vil komme til å sykle og mange har allerede tatt sykkelen fatt. Det er vi veldig glad for, sier hun.

Les også: