Fra klokken 19.00 i kveld på Håndverkeren Kurs- og konferansesenter presenterer hun og sykkeldirektør Rune Gjøs Oslos nye sykkelstrategi. Møte er åpent for alle, og du kan også se møtet direkte øverst i saken.
Der vil de blant annet presentere disse åtte nye sykkelruter, som de vil ha på plass i løpet av de neste fire årene.
- Torshov – Torggata/Møllergata – Vippetangen
- Frognerbadet – Youngstorget/Rådhusplassen – Tøyen/Galgeberg
- Rådhusplassen – Universitetsgata – Dælenga
- Frogner – Bislett/Grünerløkka/Tøyen – Tiedemannsjordet
- Frognerparken – Rådhusplassen – Akershusstranda – Galgeberg
- Skøyen – Frogner plass/Ring 2 – Carl Berners plass
- Gaustad – Bjølsen – Sinsen
- Ring 3 (BI) – HIOA – Welhavens gate/Ring 1
– Dette er viktige gjennomfartsårer for syklistene Det er dårlig tilrettelagt for syklister i indre by, så derfor ønsker vi å få gjort noe med dette raskt for å få opp andelen syklister i Oslo, sier Lan Marie Nguyen Berg, miljø- og samferdselsbyråd (MDG).
Allerede innen to år har byråden som mål å ha på plass 60 kilometer med sykkelvei. For å gjøre det tryggere og ferdes på sykkel, vil de bygge adskilte veier.
Har du spørsmål om Oslos sykkelplaner? Still ditt spørsmål til byråden og sykkeldirektøren på Twitter og bruk emneknaggen #sykkelioslo.
Vil gjøre det tryggere for syklister
I oppgraderingen av sykkelveinettet er det fem strekninger som skal stå ferdig innen 2017.
- Rådhusplassen til Grünerløkka, via Torggata
- Rådhusplassen til Grünerløkka, via Universitetsgata
- Rådhusplassen til Grønland
- Sofienberg til Tøyen via Finnmarkgata og Helgesens gate
- Blindernveien til Frogner plass
– I kampen om gatearealet så taper sykkelen mot bilen. Vi vil gjøre om parkeringsplasser til sykkelveier, og gjøre det trygt å parkere sykkelen i sentrum.
Manglende tryggheten for de myke trafikantene står sentralt i den nye sykkelstrategien. I tillegg til sykkelveier, foreslår byrådet å få på plass minst 100 nye røde sykkelbokser i kryss og minst 50 nye sykkelpassasjer og kryss tilpasset sykling inne to år.
Ukjent pris
De vil bruke minst 25 millioner kroner både neste år og i 2017 på drift og vedlikehold. Men den totale prislappen er ennå ikke satt.
– Jeg vet ikke hvor mye dette vil koste, men det ligger mange millioner på bok fra i år som ikke ble prioritert på sykkel, sier Berg.
Hun er sikker på at sykkelstrategiene vil føre til flere syklister på veiene.
– Flere vil komme til å sykle og mange har allerede tatt sykkelen fatt. Det er vi veldig glad for, sier hun.
Les også: