Hopp til innhold

Gjorde om tabbestrekning til skiløype

Nye E18 i Eidsberg i Østfold kan ikke brukes til biltrafikk fordi fylkesveien som skal lede trafikken inn til motorveien er for dårlig. Dermed fikk kommunens innbyggere det som trolig er Norges dyreste trimløype.

Skiløype E18

Skiløypene på E18 er sannsynligvis landets dyreste målt i hvite, kalde metere. Parsellen på fire kilometer har en prislapp på nesten en halv milliard kroner.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

– Det er litt mye penger, så det spørs om vi får så dyre skiløyper senere, sier Bjørnar Berger som sammen med sin far Bjørnulf kom med ideen om å lage skiløyper på europaveien.

Strekningen, som har kostet rundt en halv milliard kroner å bygge, skulle etter planen åpne i oktober i fjor, men vegvesenet måtte utsette åpningen med åtte måneder fordi fylkesveien som skal lede trafikken inn på den nye veien er for dårlig.

Ordfører Erik Unaas (H) i Eidsberg tente umiddelbart på ideen om å lage skiløype og sendte av gårde en søknad til Statens vegvesen – som godkjente bruken av veien.

Dermed var det bare å vente på snøen – som endelig falt denne uken.

Se også hvordan det gikk da ordføreren testet løypa på rulleski like før nyttår:

To kilometer frem og én opp

E18

Bjørnulf og Bjørnar Berger har preparert skiløyper på E18 i Østfold.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

I går var Bjørnulf og Bjørnar Berger ute med ATV og sporlegger for å gjøre klart drøyt 3,7 kilometer med skispor på veien, skriver smaalenene.no.

– Jeg har et inntrykk av at folk synes det er morsomt. Det er fint at vi kan bruke den når den først skal ligge her en hel vinter uten at den skal brukes, sier Bjørnulf Berger.

Han har allerede testet løypene og er meget fornøyd med resultatet.

– Løypa er flat i to kilometer og det er én kilometer med bare oppoverbakke, så de skal få testet seg sier han.

SE VIDEO: – E18 kan ikke tas i bruk

(Artikkelen fortsetter under)

Denne veien blir ferdig i oktober, men kan ikke brukes før til juni neste år.

125.000 kroner per meter vei

Selve prepareringen av løypa gikk som en drøm. Ifølge Bjørnar, som er mannen som er ansvarlig for skiløypene, er dette den enkleste løypa i Østfold å lage.

– Det er jo ikke noe å ta hensyn til – ingen bratte bakker, krappe svinger eller myrer. Det er ekstremt behagelig, sier han.

Selv kommer han ikke til å benytte seg noe særlig av tilbudet.

– Det blir vel mest til at jeg setter på ATV`n og kjører opp spor. Jeg har en del ting hjemme som jeg må ta hensyn til, sier han.

Skiløypene på E18 er sannsynligvis landets dyreste målt i hvite, kalde metere. Parsellen på fire kilometer har en prislapp på nesten en halv milliard kroner.

Det betyr drøyt 125.000 kroner per meter vei – eller i dette tilfellet skispor.

LES OGSÅ:

Motorvei til besvær

E18-parsellen gjennom Indre Østfold har vært forfulgt av flere hendelser som har skapt problemer og økte kostnader.

Mellom Krosby i Askim og Knapstad i Hobøl ble den nye veien raskt ødelagt av telehiv. Den gangen var det fordi det var brukt for store steiner i forsterkningslaget.

Den lille øyenstikkeren «Blodrød høstlibelle» sørget for at prosjektet ble fordyret med 15 millioner kroner.

Ved myrområdet rundt Brutjern i Ørje, like ved svenskegrensen, finnes den største forekomsten av denne arten i Norge. Og akkurat her skal den nye E18 gå.

– Det har gjort at vi måtte ha en mye lenger bru enn det vi hadde tenkt, uttalte prosjektleder Elin Bustnes Amundsen til NRK.no i fjor.