Hopp til innhold

Her er planene for Glommabanen

Vil ha en moderne høyastighetstrikk fra Fredrikstad, via Sarpsborg, til det nye sykehuset på Kalnes.

Glommabanen

Slik ser planene ut.

Foto: Glommabanen

Glommabanen er planlagt som en bybane i Nedre Glomma-regionen. I dag ble planene lagt frem på en pressekonferanse på Greåker videregående skole.

– Det er ikke lokaltog, ikke t-bane, men en moderne form for trikk, skriver initiativtakerne Glomma AS i en orientering.

Styreleder Osmund Ueland, Science Center Østfold

Styreleder i Glommabanen AS Osmund Ueland.

Foto: Cornelia Bjørke-Hill / NRK

Hvert 15. minutt

Banen vil gå fra Fredrikstad jernbanestasjon, gjennom Sarpsborg og videre til sykehuset på Kalnes. Hele turen vil ta omtrent 40 minutter, og vil ikke bli berørt av rushtrafikken.

I tillegg skal banen i Sarpsborg være tilknyttet til Indre Østfold via Rakkestadbanen.

Banen skal gå hvert 15. minutt 20 timer i døgnet fra mandag til lørdag. På søndager skal trikken gå hvert 20. minutt.

Saken fortsetter under bildet.

Glommabanen

Slik kan trikken komme til å se ut.

Foto: Glommabanen

Spleiselag

Ideen til banen kom i 2012, og tidligere konsernsjef i NSB Osmund Ueland ble kontaktet for å undersøke saken. Han er nå styreleder i selskapet Glommabanen AS.

– Prosjektet er god miljøpolitikk, samferdselspolitikk, region- og distriktspolitikk og god ressursutnyttelse. Og sist, men ikke minst; gjør hverdagen enklere for innbyggerne i bevegelse til skoler, hjem, jobb, helsetilbud med mer, sier Ueland.

Selskapet skal i første omgang gjennomføre en mulighetsstudie som vil koste en million kroner. Selskapet ber fylkeskommunen, kommunene og bedrifter om å være med på å spleise.

To private bedrifter skal allerede ha sagt ja til å være med på spleiselaget.

Glommabanen AS satser på byggestart i 2016, og at trikken kan stå ferdig i 2020.

Glommabanen

Det er tenkt å bygge ny bro ved Greåker.

Foto: Glommabanen AS