Etter måneder med krevende forhandlinger mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og staten, kunne partene forrige mandag legge fram en avtale om Oslopakke 3.
På E18 var partene enige om hvordan de første 1,8 kilometerne fra Lysaker til Strand skulle bygges ut, men enige om å være uenige om resten av de 17,3 kilometerne forbi Asker sentrum.
Det betyr at etappe 1, strekningen Lysaker - Ramstadsletta, er delt i to. Strekningen Strand - Ramstadsletta, inkludert Høvik-tunnelen, er utsatt til senere.
To dager senere sendte Statens vegvesen likevel reguleringsforslaget for hele strekningen Lysaker - Ramstadsletta til Bærum kommune. Det inneholder få tegn til nedskalering:
- E18 i ca. 500 m tunnel på Stabekk og ca. 1 900 m tunnel fra Strand til vest for Høvik kirke.
- E18 får 3+3 gjennomgående felt på strekningen.
- Eksklusiv bussvei på hele strekningen med planskilte kryss.
- Gjennomgående hovedsykkelvei på hele strekningen med planskilte kryss.
- Bærumsdiagonalen - ny tverrforbindelse i tunnel fra Gjønnes til E18 ved Strand.
- Vestre lenke - ny adkomstvei til Fornebu, også for buss.
- Investeringskostnader: 13,1 milliarder kroner.
Gigantutbygging
Vegvesenet legger dermed fram en plan som er til forveksling lik den gigantutbyggingen som byrådspartiene i Oslo har brukt forhandlingene på å kjempe i mot.
Oslopakke 3-avtalens ønske om å redusere antall inngående motorveifelter fra tre til to er heller ikke tatt hensyn til.
Byggestart i 2018
– Vi har jobbet med denne planen i flere år og legger den fram slik for ikke å tape tid, sier prosjektleder for E18 Vestkorridoren i Statens vegvesen, Knut Gløersen.
– Skal vi nå målet om byggestart i 2018, kan vi ikke lage en helt ny reguleringsplan.
– Det er verdt å merke seg at en reguleringsplan gir en ramme for hva som er mulig å bygge. Den gir fleksibilitet for eksempel i spørsmålet om veien skal bygges med full bredde nå eller eventuelt senere.
Hvordan ser dere på anmodningen om å utarbeide andre alternativer for strekningen Strand - Drengsrud?
– Vi har ikke diskutert dette, men jeg regner jo med at vi vil følge anmodningen og se om det er mulig å gjøre dette på en annen måte, sier Knut Gløersen i Statens vegvesen.
– Ingen har vunnet og tapt
Byrådspartiene i Oslo tar det foreliggende reguleringsforslaget med stor ro.
– Vi har gjort det klart at vi ikke slutter oss til de planene som fins, sier Andreas Halse (Ap).
– Samtidig ligger det i avtalen at arbeidet med planene for en utvidet E18 kan fortsette. Dette betyr at kampen om resten av E18 fortsetter. Ingen har vunnet eller tapt den kampen ennå, sier Halse.
Flere hevder nå at Oslo kommune ikke har mulighet til å påvirke den videre utviklingen av en statlig vei i et annet fylke og i andre kommuner. Høyre mener at byrådet fornekter virkeligheten. Halse er uenig.
– Dette kommer til å bli en del av forhandlingene om Oslopakke 3 i årene framover. De kommer til å bli veldig vanskelige hvis Statens vegvesen kommer tilbake med det samme forslaget som de allerede har, sier Andreas Halse.
- Les også: Dette er Oslopakke 3
- Les også: Sikre på at resten av E18 blir bygget