– Jeg har tro på dette prosjektet. Dessuten liker jeg Rygge og jeg er lei av å kjøre forbi en tom flyplass for å komme til Gardermoen, sier pensjonisten Bjørn Helle.
Han var en av et tjuetalls interesserte personer som i dag møtte opp på Quality Hotel i Sarpsborg for å få mer informasjon om hvordan arbeidet med å gjenåpne Moss lufthavn Rygge ligger an.
Brukte 100.000 kroner
Selskapet Rygge Airport samler inn penger slik at de kan drive videre med mål om å gjenåpne flyplassen neste år.
Selskapet frir til både kommuner og enkeltpersoner.
Etter møtet valgte Bjørn Helle å kjøpe aksjer til en verdi av 100.000 kroner.
Det gjør han samme dag som rådmennene i Sarpsborg og Fredrikstad uttrykker skepsis til at politikerne i fylkets to største kommuner skal bruke penger på flyplassen nå.
– Jeg har noen kroner som jeg ikke har noe vesentlig å bruke på. Det er kort vei og en enkel og grei flyplass. Det er mange pensjonister som liker å reise, men de hater avstandene som er på Gardermoen, sier han.
Hemmelighetsfull
Hos Rygge Airport setter de pris på bidraget.
– Det er veldig hyggelig å få en aksjetegning på 100.000 kroner. Jeg forventer at flere av dem som var her i dag kanskje tegner seg når de har fått tilsendt investorinformasjonen, sier daglig leder Knut R. Johannessen.
Fristen for å tegne aksjer er satt til midnatt fredag kveld. Johannessen ønsker ikke å kommentere hvor avhengige de er av å nå det økonomiske målet på fem millioner kroner.
– Da må vi se hvor vi står, så får det bli opp til styret å vurdere resultatet. Det er ikke noe jeg kan spekulere i her og nå. Vi har satt som mål å hente inn minimum fem millioner kroner innen fristen, sier han.
– Hvor nærme er dere målet?
– Jeg ønsker ikke å gå i detalj på hvor vi står akkurat nå.
Tidligere ansatte lever i håpet
Også flere tidligere ansatte ved Moss lufthavn Rygge var til stede på møtet. De lever fremdeles i håpet om at arbeidsplassen skal komme tilbake igjen.
– Jeg er en forsiktig optimist. Jeg synes det som blir lagt frem høres fornuftig ut, sier Ulf Larsen.
Også Iselin Blakkestad har en forsiktig tro på prosjektet.
– De viser til mer konkrete planer enn de har gjort tidligere, selv om de ikke kan si så mye, sier hun.