Slik lærer du barna dine å svømme i sommer

Her er sju steg for å gjøre barnet ditt trygg i vannet.

Svømmetrening ved Stavanger Svømmeklubb

HELE NORGE SVØMMER: Bli med på dugnaden i sommer, og lær barna dine vannvett.

Foto: Stavanger Svømmeklubb Foto: Stavanger Svømmeklubb

Det er sol og badesesongen er her for fullt. Men kun 41 prosent av landets tiåringer kan svømme 200 meter eller mer, viser en fersk undersøkelse.

Med «Hele Norge Svømmer» vil NRK sammen med Redningsselskapet og Norges Svømmeforbund i sommer fokusere på trygg vannglede for alle.

Derfor har vi funnet frem de obligatoriske ferdighetsprøvene for alle fjerdeklassinger i Norge.

Ved å følge stegene under, kan du hjelpe barnet ditt til først å bli trygg i vann og etter hvert lære seg å svømme.

Alle tipsene er hentet fra svømmedyktig.no. Lykke til!

1. Trygg i vann

For å kunne lære å svømme, må barnet ditt først kjenne seg trygg i vannet. Lek kan være en fin måte å bli trygg på. Dere kan sitte på kanten og plaske med beina. Gå ut i vannkanten for lek og ulike bevegelser.

La barnet «vaske seg» i ansiktet med litt vann, og etter hvert kan dere forsiktig sprute vann på hverandre. Her kan du se flere øvelser.

Hele Norge svømmer: Elever i Porsgrunn leker med byggeklosser i bassenget

Elevene i Porsgrunn leker med byggeklosser i bassenget. Lek og moro er en fin måte å bli trygg i vann på.

Foto: Håkon Eliassen / NRKFoto: Håkon Eliassen / NRK

2. Dyppe under vann

Neste steg er hodet under vann. La barnet dyppe seg litt og litt, mens hodet titter opp. Legg ett og ett øre nedi, og så bakhodet.

Barnet kan igjen «vaske seg» i ansiktet, og så legge ansiktet ned i vannet.

Det kan være fint med en trygg hånd i starten. Spør gjerne om hvordan det er å bli våt i ansiktet.

Så kan dere trene på å blåse luft ut av munnen. Gjør det først over vannet, deretter under vann.

Gabriella (6) fra Trondheim og kosedyrkaninen Kitti (4) øver på å blåse bobler i bassenget.

Gabriella og kosedyrkaninen Kitti har sammen med NRK Supers læringsprogram «Bamselegen» har laget en spesialepisode om vannskrekk. Her trener de på blåse luft i bassenget.

Foto: Bamselegen / NRKFoto: Bamselegen / NRK

3. Hopp og dykk

Når barnet føler seg trygg i vannet og syntes det er greit å ha ansiktet under, er det tid for dykking og hopping.

Det er fint å ha den erfaringen, dersom barnet ved et uhell skulle falle ut i vannet.

Og så er det jo veldig gøy å både hoppe og dykke!

Start gjerne med å sitte på kanten og skli ut i vannet. Ta det så litt etter litt. La barnet hoppe fra kanten, sparke fra bunnen og skyte opp som en pil. Du kan finne flere øvelser her.

Det er fint å trene på å hente gjenstander fra bunnen.

Ylva Veslemøy Krogstad Bratsberg viser hvordan hun dukker ned på bunnen av bassenget for å hente opp to gjenstander.

NRK/Håkon Eliassen

4. Flyte

For å kunne lære å svømme, må barnet først lære å flyte.

Det er også viktig for å kunne redde eget og andres liv. For når man blir sliten av å svømme, da kan man slappe av og flyte før man fortsetter å svømme.

Her finner du mange øvelser for å gjøre barnet ditt flytedyktig.

PS: På lørdag 5. juni lager vi «flytefest». NRK sender direkte fra Frognerbadet og andre steder hvor det flytes i vårt langstrakte land.

Abubakar Hussain trener på å flyte i bassenget.

Abubakar «Abu» Hussain er også med på «Hele Norge svømmer». Han lærte seg aldri å svømme som barn, og trener her på å flyte i bassenget.

Foto: Hallgeir Braastad / NRKFoto: Hallgeir Braastad / NRK

5. Gli

Det å kunne gli under og i vannet er viktig. Det er som å flyte, bare med bevegelse.

Et godt sted å begynne er å sparke seg fra kanten og flyte bortover i vannet. Både på magen og ryggen.

Du kan også få barnet ditt til å ligge på ryggen å flyte, mens du holder i ankelen og drar frem og tilbake.

Husk at kroppen skal danne så lite motstand som mulig i vannet, jo mindre motstand jo lengre klarer man å gli. Lite motstand vil senere gjøre til at selve svømmingen blir mer effektiv.

Radioprogramleder Tete Lidbom har vannskrekk og er med i «Hele Norge svømmer» for å overvinne den.

NRK/Hallgeir Braastad

6. Fremdrift

Om barnet ditt nå både hopper, stuper, glir og flyter, så er det ikke langt igjen.

Da kan dere begynne å trene på fremdrift.

Start gjerne med tørrtrening på land. Barnet kan øve på crawlbeinspark, altså å sparke beina opp og ned. Sitt på bassengkanten og gjør det samme.

Etterhvert kan barnet holde seg fast i kanten av bassenget mens de trener på sparkene i vann.

Så er det tid for å få med armene. Stå på land og beveg armene som vindmøller. Når dere kommer dere ut i vannet, kan det være lurt å starte mens barnet ligger på ryggen i vannet.

Det finnes en haug av øvelser for å bli god på fremdrift her.

10 år gamle Alayah lærer seg å svømme.

NRK/Hallgeir Braastad

7. Svømme

Nå er det tid for å trene på svømmingen!

Å være svømmedyktig betyr blant annet å kunne svømme sammenhengende 100 meter på magen og sammenhengende 100 meter på ryggen.

Det å gå fra å kunne svømme til å bli svømmedyktig handler om mengdetrening. Det er lurt å fortsatt øve på å dykke, flyte og gli samtidig som man øver på å kunne svømme lengre og lengre.

Øvelse gjør mester!

Her er gode øvelser for å trene på grunnleggende svømmeferdigheter.

Husk også på vannvettreglene, som blant annet sier; Ha respekt for vann, vær og forhold, og at barn aldri skal bade alene.

Bare 41 % av landets tiåringer kan svømme 200 meter eller mer. Kan du svømme mer enn 200 meter?