Hopp til innhold

Hedrer flyhelt med Donald Duck-bok

Onsdag 30. juli er det nøyaktig 100 år siden Tryggve Gran fløy over Nordsjøen fra Skottland til Jæren. Nå hedres han med en flyhistorisk bok full av tegninger av våghalsen Donald Duck.

Frode Weium (til venstre) og Dag Andreassen (til høyre)

Dag Andreassen (til venstre) og Frode Weium (til høyre) står bak den spenstige boka om flyveren Tryggve Gran og Donald Duck.

Foto: Katia Gjerding Wiegand / NRK

I taket på Teknisk museum i Oslo henger hele den norske flyhistorien med fly av alle slag. Flyet til Tryggve Gran troner majestetisk over hodene til de som går forbi.

Portrett av Trygve Gran

Slik så flyver Tryggve Gran ut.

Foto: Norsk Teknisk Museum

Onsdag 30. juli er det nøyaktig 100 år siden Gran brukte akkurat dette flyet til å fly over Nordsjøen fra Cruden Bay i Skottland til Jæren i Rogaland i 1914.

– Dette var dristig gjort. Gran var en eventyrer og dette var en bragd. Dette er en stor dag for oss på flyteknisk museum og en stor dag for norsk historie, sier Frode Weium, konservator ved Teknisk museum.

Og nå skal den farlige flyvningen hedres. Sammen med Egmont gir Teknisk museum ut en bok om luftfartens historie i Andeby og Norge, til heder for Tryggve Gran. Det er konservatorene og forfatterne Frode Weium og Dag Andreassen står bak den spenstige boka.

Minner om Donald Duck

Donald Duck

I boken er den norske flyhistorien flettet sammen med Donald Ducks egne flyeventyr.

Foto: Katia Gjerding Wiegand / NRK

Ifølge Weium er luftfartshistorien i Norge som en Donald Duck-historie med ulykkesfugler, våghalser, spradebasser og skrythalser, og derfor har Weium og Andreassen latt seg inspirere av Andeby-universet.

– 100-årsjubileet er et godt påskudd og flyhistorien er så morsom og spektakulær. Sammen med gode Donald-historier blir dette en unik bok. Mange av flyene de berømte tegnerne Carl Barks og Marco Rota tegnet finner vi igjen i flyhistorien, sier Weium.

I likhet med Donald Ducks eventyrlige sprell bar livet til Tryggve Gran preg av å strebe mot å være berømt for å ha tatt dristige valg.

– Han hadde den driven i seg, han ville være berømt og være blant de store, som Nansen og Amundsen. De som var flyvere på den tiden var de store tøffingene, sier Dag Andreassen, konservator ved Teknisk Museum og forfatter bak boka.

Trygve Gran sitt fly

Dette flyet av typen fransk Blériot monoplan brukte Gran til å krysse Nordsjøen med.

Foto: Katia Gjerding Wiegand / NRK

Fikk ikke oppmerksomheten som han ønsket

Men Gran fikk ikke den oppmerksomheten som ønsket etter den vågale turen. For da han kom hjem hadde akkurat første verdenskrig brutt ut, og Grans tur falt i skyggen. Han fikk ingen førstesideoppslag, slik han ønsket seg.

– Av og til er Donald kjempeflink og får til noe utrolig bra, men så er det ett eller annet som går skeis. Når vi leser historien til Tryggve Gran er det store likhetstrekk, sier Andreassen.

Etter krigen kommer Gran i rampelyset slik han ønsket, og frem til andre verdenskrig ble han ansett som en helt. Men i 1940 registrerte han seg som medlem i Nasjonal Samling, og i 1945 ble Gran dømt for landssvik.

– Det er dessverre noe som overskygger helteinnsatsen hans, sier Andreassen.