Lufta langs trafikkerte osloveier har ikke vært mye å skryte av på tørre, kalde vinterdager, og den har plaget flere enn astmatikerne.
Miljøsynderne er folk som fyrer med ved, kjører med piggdekk, eller har store, gamle eller dieseldrevne biler.
Og år etter år har det vært diskutert hva som kan gjøres, og ulike tiltak har vært forsøkt.
Fra 38 til 6 krisedøgn
Denne vinteren har endelig tiltakene mot svevestøv i Oslo vært vellykkede.
Forrige vinter ble det målt en sterk reduksjon av svevestøv i Oslo-lufta på grunn av lavere fartsgrense på riksvei 4. Men forurensingen var likevel over EUs tiltaksgrense.
Ordningen med redusert fartsgrense på riksvei 4 skal også gjelde på Ring 3 til vinteren. Ill.foto: Alf Ove Hansen, Scanpix
Men i år har Oslo kommune og Statens vegvesen fått svevestøvet under kontroll.
Bare i seks døgn er det målt for høye svevestøvverdier ved riksvei 4 i vinter, mot 38 døgn i fjor.
Har klart å binde støvet
Det nye av året har vært magnesiumklorid blandet i saltet på alle riksveiene og mange av kommunens veier. Dette gjør at veiene blir våte og binder støvet.
Dessuten ble piggdekkavgiften gjeninnført i vinter, og det fikk flere bilister til å velge piggfrie dekk igjen.
Magnesiumklorid i saltet har klart å binde støvet denne vinteren. Ill.foto: NRK
Selv om mengden svevestøv er redusert, har Oslo fortsatt store problemer med blant annet nitrogendioksid.
Overingeniør Sondre Meland i Statens Vegvesen tror likevel ikke det kommer noen nye tiltak med det første. Det blir heller snakk om å utvide tiltakene som allerede er startet.
- Vi kunne nok gjort mer, men utvider i denne omgang miljøfartsgrensen til også å gjelde på Ring 3. Så får vi følge målingene og se hvordan dette går, sier Meland.
Ønsker bilfritt sentrum
Miljørådgiver Håkon Lindahl i Grønn Hverdag roser kommunen for de tiltakene de har kommet med, men mener det fortsatt er mye som kan gjøres.
- Flere byer i Europa har bilfritt sentrum. Det bør vurderes i Oslo også, mener Lindahl.
Forøvrig sier han alle som bor i byen har et ansvar for å sørge for at lufta er frisk. Han kommer derfor med følgende oppfordring:
- Bruk kollektivtransporten. Den er bra, og du kommer deg dit du skal med den.
På et seminar hos Statens forurensingstilsyn i dag skal norske og britiske forskere legge fram resultater av tiltak mot luftforurensing, og diskutere videre tiltak.