Rundt 1,4 millioner mennesker vil ha besøkt en norsk festning i løpet av sommersesongen 2013.
Når året er omme vil ‘halve Norge’ ha besøkt en festning, heter det i en pressemelding fra Forsvarsbygg.
Nær 2,6 millioner besøkende kommer til festningene her til lands i løpet av et år.
Festningene befester med dette sin posisjon blant Norges aller viktigste kultur- og turistattraksjoner.
Se listen over de 16 nasjonale festningene og fortene i Norge her
Les også:
Nytt liv på historisk grunn
"Bruk er det beste vern", heter det fra Forsvarsbygg.
Derfor investeres det mye for at festningene skal være åpne, sikre og tilgjengelige for alle som ønsker å besøke dem.
Festningene er unike kulturminner, men samtidig også arenaer for næring, kultur, og opplevelser.
350 arrangement avvikles på festningene her til lands gjennom sommersesongen.
I Halden er det helårsaktivitet på Fredriksten festning.
Foruten de kjente arrangementene som "Allsang på grensen", opera og større konserter, er det utstillinger, festivaler, idrettsarrangementer og julemarked.
Les også:
Kraftig rehabilitering
Ved inntreden til årets sommersesong fremstår mange av de nasjonale festningene i ny prakt.
I perioden 2009-2015 investeres det 700 millioner kroner i vedlikehold.
Eksempelvis er nær 19 000 kvm mur så langt rehabilitert siden 2009.
Krutthuset på Fredriksvern i Larvik er totalrehabilitert, Artilleribygningen på Bergenhus, flere kommandantboliger, Stortårnet på Fredriksten og store deler av Kongsvinger festning, Haubitzmagasinet på Kristiansten er pusset opp, ifølge Forsvarbygg.
I Halden er det brukt rundt 70 millioner på Fredriksten festning fra 2009 og fram til og med i dag.
Rundt 300.000 besøkende er ventet til Fredriksten festning i år.
NTB/ NRK