Diskusjonen rundt Ryanairs lønns- og arbeidsbetingelser for egne ansatte har gått høyt for seg både i Norge og i land ellers i Europa.
Både fra LO, YS og andre arbeidstakerforeninger har man kommet med avsky- og boikottutsagn.
For eksempel har styret i Finansforbundet vedtatt at tillitsvalgte og ansatte på sekretariatet ikke skal bruke Ryanair på tjenestereiser.
Men Østfolds fylkesordfører Ole Haabeth (Ap) sier man ikke skal ha dårlig samvittighet for å reise med Ryanair fra Rygge.
- En boikott av Ryanair vil ramme Moss Lufthavn Rygge, en flyplass som østfoldingene har brukt store ressurser på å etablere, sier fylkesordføreren til Moss Avis.
Les også:
Kjenner til irenes lønns- og arbeidsbetingelser
Ole Haabeth er ikke ukjent med det irske selskapets virksomhet, og sier han er enig med Handel- og Kontor i at alle skal ha anstendige og gode arbeidsvilkår.
- Men Ryanair har fått aksept, både i Norge og internasjonalt, for å følge irske regler.
Det slo også Moss tingrett fast ved å avvise en rettssak som gjaldt en tidligere ansatt i Ryanair, sier han til avisen.
Les også:
Ingen begeistring i fagbevegelsen
Ryanair er verden største lavprisselskap, men har lønns- og arbeidsbetingelser som ikke vekker begeistring hos norske fagorganiserte, og selskapet er beskyldt for å drive på slavekontrakter.
Flere fagforeninger i landet boikotter det irske flyselskapet, fordi Ryanair ikke lar de ansatte organisere seg og få en tariffavtale, Norsk flygerforbund mener arbeidsvilkårene er av en slik art i Ryanair at flygerne utgjør en sikekrhetsrisiko.
De norske forbundene, som engasjerer seg i Ryanair-saen, har sluttet seg til det internasjonale transportarbeiderforbundet ITFs kampanje «Ryanair be fair», som gikk over hele Europa i fjor høst.
Avviser anklager
Det irske lavprisselskapet har avvist anklager om dårlige forhold for egne ansatte, og påstander om sikkerhetsrisiko knyttet til turnusordningene for flygerne.
- Disse påstandene fra flygerne er ikke bare usanne. De fremstår også som helt merkelige.
Fakta er at Ryanairs piloter til fulle tilfredsstiller EUs sikkerhetsregler, og det regelverket hindrer dem fra å fly mer enn 900 timer per år, og tilsvarer færre enn 19 flytimer per uke, skrev kommunikasjonssjef Stephen McNamara i en e-post til Moss Avis, da saken verserte i pressen.
Nekter ingen å organisere seg
McNamara avviste i okotober i fjor alle påstander om at selskapet ikke vil la ansatte fagorganisere seg.
- Alle Ryanair-ansatte kan fagorganisere seg, men det er riktig at vi ikke forhandler med fagforeninger. Vi er i stedet i dialog med representanter for våre egne ansatte, sa han.
Han avviser at de ansatte kun har betalt for den tiden de er i lufta, og at man får sparken for å komme for sent, hvis det ikke gjentar seg etter advarsler.