Fylkesordfører Ole Haabeth: - Bruk Rygge og Ryanair

Ryanair får massiv kritikk fra fagbevegelsen, men Arbeiderpartiets fylkesordfører i Østfold mener vi ikke skal ha dårlig samvittighet for å reise med Ryanair fra Rygge.

Ryanair

ØNSKER AKTIVITET PÅ MOSS LUFTHAVN RYGGE. Ryanair er den største aktøren på flyplassen i Østfold, og fylkesordføreren oppfordrer til å bruke selskapet og flyplassen.

Foto: MIGUEL RIOPA / AFP

Diskusjonen rundt Ryanairs lønns- og arbeidsbetingelser for egne ansatte har gått høyt for seg både i Norge og i land ellers i Europa.

Både fra LO, YS og andre arbeidstakerforeninger har man kommet med avsky- og boikottutsagn.

For eksempel har styret i Finansforbundet vedtatt at tillitsvalgte og ansatte på sekretariatet ikke skal bruke Ryanair på tjenestereiser.

Men Østfolds fylkesordfører Ole Haabeth (Ap) sier man ikke skal ha dårlig samvittighet for å reise med Ryanair fra Rygge.

- En boikott av Ryanair vil ramme Moss Lufthavn Rygge, en flyplass som østfoldingene har brukt store ressurser på å etablere, sier fylkesordføreren til Moss Avis.

Les også:

Fylkesordfører Ole Haabeth

AVHENGIGE AV LAVPRISSELSKAP. - Skal vi beholde Rygge, må vi reise med de selskapene som flyr derfra, sier fylkesordfører Haabeth.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

Kjenner til irenes lønns- og arbeidsbetingelser

Ole Haabeth er ikke ukjent med det irske selskapets virksomhet, og sier han er enig med Handel- og Kontor i at alle skal ha anstendige og gode arbeidsvilkår.

- Men Ryanair har fått aksept, både i Norge og internasjonalt, for å følge irske regler.

Det slo også Moss tingrett fast ved å avvise en rettssak som gjaldt en tidligere ansatt i Ryanair, sier han til avisen.

Les også:

Sjef for Ryanair Michael O'Leary markerer 10 år i Norge

HAR FÅTT MASSIV KRITIKK. Ryanair-sjef Michael O'Leary har fått massiv kritikk fra fagforeninger i Norge, som mener selskapet driver på slavekontrakter.

Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX

Ingen begeistring i fagbevegelsen

Ryanair er verden største lavprisselskap, men har lønns- og arbeidsbetingelser som ikke vekker begeistring hos norske fagorganiserte, og selskapet er beskyldt for å drive på slavekontrakter.

Flere fagforeninger i landet boikotter det irske flyselskapet, fordi Ryanair ikke lar de ansatte organisere seg og få en tariffavtale, Norsk flygerforbund mener arbeidsvilkårene er av en slik art i Ryanair at flygerne utgjør en sikekrhetsrisiko.

De norske forbundene, som engasjerer seg i Ryanair-saen, har sluttet seg til det internasjonale transportarbeiderforbundet ITFs kampanje «Ryanair be fair», som gikk over hele Europa i fjor høst.

Avviser anklager

Det irske lavprisselskapet har avvist anklager om dårlige forhold for egne ansatte, og påstander om sikkerhetsrisiko knyttet til turnusordningene for flygerne.

- Disse påstandene fra flygerne er ikke bare usanne. De fremstår også som helt merkelige.

Fakta er at Ryanairs piloter til fulle tilfredsstiller EUs sikkerhetsregler, og det regelverket hindrer dem fra å fly mer enn 900 timer per år, og tilsvarer færre enn 19 flytimer per uke, skrev kommunikasjonssjef Stephen McNamara i en e-post til Moss Avis, da saken verserte i pressen.

Nekter ingen å organisere seg

McNamara avviste i okotober i fjor alle påstander om at selskapet ikke vil la ansatte fagorganisere seg.

- Alle Ryanair-ansatte kan fagorganisere seg, men det er riktig at vi ikke forhandler med fagforeninger. Vi er i stedet i dialog med representanter for våre egne ansatte, sa han.

Han avviser at de ansatte kun har betalt for den tiden de er i lufta, og at man får sparken for å komme for sent, hvis det ikke gjentar seg etter advarsler.