– Wow, utbryter prosjektleder i Jernbaneverket, Anne Kathrine Kalager, da hun får se gigantboret for første gang.
– Den er imponerende. Fantastisk, sier hun.
– Vi har jo ikke testet den i de omgivelsene den skal operere ennå, men frem til nå ser alt veldig bra ut.
Borer og bygger
I den tyske byen Schwanau, utenfor Frankfurt, har arbeidere i snart ett år jobbet med å bygge den 2 400 tonn tunge tunnelboremaskinen som skal brukes til utbyggingen av Follo-banen. I tillegg til å bore, legger maskinen betongfundamentet slik at tunnelen så og si er ferdig når maskinen har krabbet seg gjennom fjellet.
Maskinen er 150 meter lang og nesten 10 meter i diameter.
Jernbaneverket har bestilt fire slike maskiner.
– To maskiner skal bore nordover mot Oslo og to maskiner skal bore sørover mot Ski, forteller Kalager.
Hvor mye de koster, vil ikke Jernbaneverket avsløre.
Spesialtilpasset norsk fjell
I gjennomsnitt skal maskinene bore mellom 12 og 15 meter hver dag, og ifølge leverandøren er maskinene spesiallaget for å takle norsk stein og geologi.
– Vi kjenner den geologiske profilen i området, sier administrerende direktør Martin Herrenknecht i Herrenknecht, firmaet som lager maskinene.
– Det er tøffe forhold, men maskinen er laget for forholdene, forsikrer han.
– Jeg er 100 prosent sikker på at maskinene vil tåle de norske forholdene.
Før giganten sendes til Norge må den demonteres i flere enn 50 deler og monteres på nytt i Norge. Alle de fire maskinene som er bestilt, skal etter planen være i arbeid i januar 2017.