Hopp til innhold

Gamle ladekabler må byttes

I løpet av neste år må du skaffe deg ny ladekabel til elbilen eller hybridbilen din om du ikke har nyeste type og vil lade offentlig.

Elbiler i Bygarasjen i Bergen

Dette er eksempler på ladepunkt som må oppgraderes.

Foto: Anette Kronstad Sørheim / NRK

Et nytt EU-direktiv gjør at offentlige parkeringsplasser må bytte ut stikkontaktene med nye ladepunkter.

Felles standard i hele Europa

Først og fremst gjelder dette for dem som har hatt bilen sin noen år, forklarer Frode Samuelsen, virksomhetsleder i Fredrikstad kommune.

Fire ulike hurtigladestandardar finst for elbilar i 2013

MANGE LØSNINGER: Det er mange forskjellige typer kabler til ladbare biler, men i løpet av 2017 blir det én standard for lading på offentlige parkeringsplasser i hele Europa. Da er det kabelen nederst til venstre du må forholde deg til, nemlig Type 2. Dette er en tysk løsning og blir populært kalt «Mennekes».

Foto: Norsk Elbilforening

– Eiere av førstegenerasjons ladbare biler må bytte ladekabelen som fulgte med den gangen, sier han.

Frode Samuelsen, Fredrikstad kommune

VERDT DET: Frode Samuelsen i Fredrikstad kommune mener det er verdt å bruke penger på oppgradering av ladepunktene i byen.

Foto: Ingrid Mathilde Langvik/NRK

Snart er det kun ladepunktet Mode 3 og ladekabel Type 2 som gjelder. Det er EU med sitt Clean Power-direktiv som nå fører til felles standard for elbil-lading i hele Europa. Målet er å sikre grønn kjøring, sikker lading og å minke brannfaren.

I forrige uke skrev NRK at 60 prosent av elbileiere lader bilen fra vanlig stikkontakt og at eksperter fraråder dette på grunn av brannfaren.

Fremtidsrettet

Christina Bu

BRA: Generalsekretær Christina Bu i medlemsorganisasjonen Elbilforeningen mener den nye løsningen er fremtidsrettet.

Foto: Elbilforeningen

Generalsekretær Christina Bu i medlemsorganisasjonen Elbilforeningen synes de nye reglene er bra.

– Det er fremtidsrettet. I tillegg er det en sikrere og bedre løsning for forbrukeren, sier hun.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er også fornøyde med at dette trer i kraft, sier sjefingeniør Jostein Grav.

Jostein Ween Grav

BRA: Jostein Grav i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sier at den nye kontakten er bra for brannsikkerheten.

Foto: Pressefoto DSB

– Vi mener at Type 2-ladekabel er solid. Den tåler tøff og røff behandling og gir god sikkerhet mot brann, sier han.

Ladepunkter må byttes ut

Den nye kabelen koster alt fra 1.500 til 2.500 kroner.

I Fredrikstad har kommunen 50 offentlige ladepunkter. Åtte av disse må byttes ut. I tillegg til montering vil det koste omtrent 200.000 kroner totalt.

– Det er det verdt, sier Samuelsen.