Et nytt EU-direktiv gjør at offentlige parkeringsplasser må bytte ut stikkontaktene med nye ladepunkter.
Felles standard i hele Europa
Først og fremst gjelder dette for dem som har hatt bilen sin noen år, forklarer Frode Samuelsen, virksomhetsleder i Fredrikstad kommune.
– Eiere av førstegenerasjons ladbare biler må bytte ladekabelen som fulgte med den gangen, sier han.
Snart er det kun ladepunktet Mode 3 og ladekabel Type 2 som gjelder. Det er EU med sitt Clean Power-direktiv som nå fører til felles standard for elbil-lading i hele Europa. Målet er å sikre grønn kjøring, sikker lading og å minke brannfaren.
I forrige uke skrev NRK at 60 prosent av elbileiere lader bilen fra vanlig stikkontakt og at eksperter fraråder dette på grunn av brannfaren.
Fremtidsrettet
Generalsekretær Christina Bu i medlemsorganisasjonen Elbilforeningen synes de nye reglene er bra.
– Det er fremtidsrettet. I tillegg er det en sikrere og bedre løsning for forbrukeren, sier hun.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er også fornøyde med at dette trer i kraft, sier sjefingeniør Jostein Grav.
– Vi mener at Type 2-ladekabel er solid. Den tåler tøff og røff behandling og gir god sikkerhet mot brann, sier han.
Ladepunkter må byttes ut
Den nye kabelen koster alt fra 1.500 til 2.500 kroner.
I Fredrikstad har kommunen 50 offentlige ladepunkter. Åtte av disse må byttes ut. I tillegg til montering vil det koste omtrent 200.000 kroner totalt.
– Det er det verdt, sier Samuelsen.