Unik fotosamling til gamle Deichman

Møller-familien har vært mest kjent for salg av biler. Men de eier også Norges kanskje største fotosamling. Nå vil de åpne den opp for publikum i det nyinnkjøpte gamle Deichman.

Harald Møller

FOTOGRAFI: Så snart klimaanlegg og sikkerhet er på plass vil Harald Møller begynne å vise fotografier i bibliotekbygningen.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

I forrige uke vant Møller Eiendom budrunden for kjøp av gamle Deichman.

Med kjøpet av det gamle biblioteket, som riktignok skal godkjennes av bystyret seinere i høst, vil Harald Møller øke ambisjonsnivået med samlingen.

– Det kunne blitt et fotohus. For det har vi ikke. Vi har Preus, men det ligger langt unna og er et veldig lukket rom som ikke har så mange besøkende i året.

Harald Møller anslår at Fotografiska i Stockholm har 500.000 besøkende i året, og Preus i Horten rundt 10.000.

– Det syns jeg vi skal gjøre noe med. Jeg synes fotografiet fortjener det, en hedersplass.

Lite er bestemt om hvordan Møller skal bruke det ærverdige nedlagte biblioteket, annet enn at fotosamlingen flyttes dit.

Gamle Deichman kommer til å synes bedre når området mellom bygningen og det nye regjeringskvartalet åpnes mer opp.

– Bygget får en hedersplass i forhold til hvordan det har ligget. Det har jo ligget i en slags bakgård på Hammersborg. Så skal vi fylle det med innhold. Jeg tror vi begynner ganske snart med å putte inn fotografier der.

Ikke abstrakt samtidsfoto

Harald Møller sier det er lite abstrakt samtidsfotografi i samlingen. Han synes særlig samtidskunst kan være vanskelig tilgjengelig.

– Det har jeg blitt provosert av tidlig. Foto er den mest demokratiske formen. Den henvender seg til alle. Du behøver ingen som står og forklarer hva som er i bildet.

I samlingen til Møller-konsernet er fotografier av Diane Arbus, Anton Corbijn, Cartier Bresson, Brassaï, Annie Leibovitz, Sally Mann, Vanessa Beecroft, Damien Hirst, Rune Johansen, Mikkel McAlinden, Bjarne Melgaard, Vibeke Tandberg, Shirin Neshat, Irving Penn, Andy Warhol.

Det er flere røde tråder i samlingen, ikke bare én, sier Harald Møller. Men det er mennesker i mange av bildene. Samlingen har også en del fotografier av outsidere i samfunnet.

Harald Møller har interessert seg for bilder siden han vokste opp med National Geographic og Life.

– Og ikke minst Vietnam-krigen. Jeg fikk tidlig inn noen ufiltrerte bilder fra en grusom krig. Foto er sterkt. Så jeg vil jo hevde at det var fotografiene som stoppet Vietnam-krigen. Det er lov å hevde det.

Plikt å låne ut

Tone Hansen, direktør Henie Onstad Kunstsenter.

Tone Hansen, direktør på Henie Onstad Kunstsenter.

Foto: Vidar Ruud / NTB

Tone Hansen, direktør ved Henie Onstad Kunstsenter, sier til NRK at Møllersamlingen er stor og en viktig samling.

– Det er en veldig fin samling. Den har mye viktig kunsthistorie i seg. Og den er fortsatt under utvikling.

Henie Onstad Kunstsenter har lånt fotografier fra Møllersamlingen til utstillinger. Til sommeren skal de vise en større bredde av den i en egen utstilling. Også Munchmuseet og Nasjonalgalleriet vil låne fotografier av Møller. Harald Møller mener at han har en plikt, et ansvar, til å låne ut.

– Mange samlere putter samlingen sin i et hvelv. De vil ikke vise den frem. Det er ofte taktisk i forhold til verdi og sånne ting, men denne samlingen er her fordi vi vil vise foto.

Harald Møller viser frem deler av fotografisamlingen sin i lokalene til Møller Eiendom i Bygdø Allé 4. Samlingen skal flyttes til gamle Deichmanske bibliotek på Hammersborg.

Harald Møller viser frem ett av fotografiene fra Dag Alvengs serie «Palladio Songs».