Hopp til innhold

Full undersøkelse av strømulykken hvor tenåring døde

Havarikommisjonen åpner full undersøkelse av Filipstad-ulykken hvor en ung gutt døde, mens to andre ungdommer ble alvorlig skadet.

Togområdet på Filipstad

Havarikommisjonen åpner full undersøkelse av tunnelulykken i Oslo. Tunnelulykken søndag 24. februar skjedde i en del av Bane Nors anlegg for parkering av tog på Filipstad.

Foto: Thomas Martinsen / NRK

– Vi har besluttet at vi kommer til å gå inn i saken og åpne en full undersøkelse, sier avdelingsdirektør for jernbaneavdelingen i Statens havarikommisjon, Kurt Olsen, til VG.

En ung gutt født i 2003 mistet livet etter å ha kommet i kontakt med en strømførende kilde inne i en togtunnel på Filipstad i Oslo søndag 24. februar.

En 15 år gammel gutt fra Oslo og 16 år gammel jente fra Drammen er alvorlig skadet. De ligger fortsatt på sykehus.

Det er så langt ikke kjent hvorfor ungdommene tok seg inn i togtunnelen.

– Havarikommisjonen begrunner granskingen med at det har vært en del slike hendelser tidligere, men det aller viktigste er alvorlighetsgraden i ulykken, sier Olsen til NRK.

Kurt Olsen havarikommisjonen

Kurt Olsen, avdelingsdirektør for jernbaneavdelingen i Statens havarikommisjon.

Foto: Statens havarikommisjon for transport

Mange uvedkommende i tunnelen

Bane Nor har siden 2010 registrert 36 uvedkommende besøk til togtunnelen på Filipstad i Oslo.

– Vi skal gjennomgå alt materialet vi har i dag og sy det sammen til en sluttrapport. Hovedfokuset er sikkerhet. Det skal være sikkert å bevege seg på og ved jernbanen. Ikke minst, så skal man ikke komme inn på et jernbaneområde uten at man har tillatelse eller noe å gjøre der.

Havarikommisjonen skal ikke bare se på Filipstad-ulykken, men også om det finnes andre områder som Bane Nor må se nærmere på for å forhindre lignende ulykker.

Gutten som døde var elev ved Ruseløkka skole og gikk i 10.-klasse.

For lavt gjerde

Filipstad er et parkeringsområde for togsett som ikke er ute i trafikken. I disse områdene er det høyspentanlegg med spenning på 15.000 volt.

– Dette er en veldig alvorlig ulykke, sier Olsen.

Gjerdet ved togtunnelen er lavere enn hva Bane Nors eget regelverk tilsier. Ifølge regelverket skal gjerdet være 180 centimeter høyt.

Bane Nor har tidligere sagt at de skal undersøke dette nærmere.

Gjerde Filipstad

Området der ulykken skjedde er sperret av med gjerder, som er 70 centimeter lavere enn det Bane Nors regelverk tilsier.

Foto: Vegar Erstad / NRK

De skadde er på bedringens vei

Politiet i Oslo har et tett samarbeid med Havarikommisjonen for å komme til bunns i hva som egentlig skjedde i togtunnelen søndag for litt over én uke siden.

– Vi venter på å få avhørt de to skadde. De er alvorlig skadet, med er på bedringens vei, forteller Rune Skjold, seksjonsleder økonomi og spesialetterforskning i Oslo politidistrikt.

Politiet håper de snart kan få klarhet i hvorfor ungdommene var inne i tunnelen og hva de gjorde der,

– Foreløpig så etterforsker vi dette som en ulykke. Så må vi se på om det er noen straffebestemmelser som er brutt, enten med de involvert eller andre som har ansvaret for området.

I mellomtiden ønsker politiet fortsatt tips fra publikum.

– Vi ønsker tips om hvorfor disse ungdommene befant seg inne i togtunnelen. Hvis det er noen som har informasjon om dette så ber vi dem om å henvende seg til nærmeste politi, så de kan videreformidle dette til oss, sier Skjold.

Rune Skjold

Rune Skjold, seksjonsleder økonomi og spesialetterforskning i Oslo politidistrikt, sier de har en tett dialog med sykehuset om helsetilstanden til de to skadde ungdommene.

Foto: Lokman Ghorbani / NRK