Hopp til innhold

Frykter trafikkulykker ved Oslo Lufthavn

Ifølge flere parkeringsselskaper ved Oslo Lufthavn vil endringer i trafikkmønsteret og parkeringsmulighetene utenfor avgangshallen skape kø, trafikkaos og farlige situasjoner.

OSLO LUFTHAVN GARDERMOEN

ENDRET: Kjøre- og parkeringsmønsteret utenfor avgangshallen er forandret nå.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / NTB Scanpix

Utenfor avgangshallen ved Oslo Lufthavn har Avinor gjort omfattende endringer i kjøre- og parkeringsmønsteret, skriver Romerikes Blad. Flere andre parkeringsselskaper som har virksomhet ved flyplassen er kritiske til endringene.

Morten Dalen i Dalen Parkering frykter en ulykke vil skje hvis det fortsetter slik som nå.

Thor Gilberg

ELENDIG: Daglig leder i Flight Parking mener situasjonen Avinor har skapt er elendig for parkeringsselskapene.

Foto: Privat

– Nå må vi manøvrere store busser med begrenset sikt over et fotgjengerfelt samtidig som det går folk der hele tiden og det står biler parkert i feltet der vi skal inn, sier Dalen.

– Avinor har skapt en elendig situasjon her, sier daglig leder Thor Gilberg i Flight Parking.

Gilberg hevder trafikksituasjonen etter endringene har gjort at flere ikke har rukket flyene sine.

Per-Rune Lunderby, kategoriansvarlig for tilbringertjenester i Avinor, avviser klagene og sier eventuelle vanskeligheter er de kommersielle parkeringsselskapene sin skyld.

– Hvis det er noen problemer så skyldes det at de driver sin virksomhet nærme fotgjengerfeltet og hindrer trafikkflyten, mener Lunderby.

Fra to til ett kjørefelt

Endringene det er snakk om gjelder de to kjørefeltene som tidligere har vært åpne langs avgangshallen:

  • Ett felt til venstre for adkomst til korttidsparkeringen på taket av parkeringshuset.
  • Ett felt til høyre for tilgang til «drop off»-parkeringen der man kunne forlate bilen i opptil fem minutter for å enten slippe av eller plukke opp passasjerer.

Nå er de første 100 meterne av høyre kjørefelt og medfølgende parkeringsområde forbeholdt EuroPark sin betjente parkeringstjeneste. EuroPark driver de offisielle parkeringstjenestene ved Oslo Lufthavn på oppdrag fra Avinor.

Den resterende delen av høyre kjørefelt er fortsatt åpen, men reglene på «kiss & fly»-parkeringen er endret. Tidligere kunne man parkere bilen der i opptil fem minutter, men nå er det ikke lenger lov å forlate bilen. Man kan kun lesse av eller på før man kjører videre. Forlater du bilen kan du bli bøtelagt.

For å kjøre inn til «drop off»-området må man nå kjøre i venstre felt fram til fotgjengerfeltet fra korttidsparkeringen. Rett ved fotgjengerfeltet må man kjøre over veien på tvers for å nå parkeringen.

– Reguleringen er gjort for å gi rom til de som blir kjørt til lufthavnen og stoppe misbruket av drop-off sonen, sier Lunderby.

– Ute etter å ramme konkurrentene

Gilberg i Flight Parking sier de oppfatter det som at Avinor er ute etter å ramme de konkurrerende parkeringsselskapene med endringene. De må nå motta kundene sine på et mindre område enn tidligere og under tidspress.

– Parkeringsvaktene er over oss hele tiden. Hvis vi bruker mer enn et halvt minutt på å flytte bilene til våre kunder skriver de ut bøter med en gang, forteller Gilberg.

Per-Rune Lunderby

AVINOR: Per-Rune Lunderby avviser at endringene i kjøremønsteret hindrer framkommeligheten.

Foto: Avinor

Han sier de fikk tilbud fra Avinor om å leie åtte parkeringsplasser i det stengte området til Europark, men mener Avinor krevde for høy pris og i tillegg stilte urimelige vilkår.

Lunderby i Avinor avviser at de ønsker å ramme de konkurrerende parkeringsselskapene med endringene.

– Målet er å stanse misbruket av «kiss & fly»-parkeringen, sier Lunderby.

Han forteller at muligheten til å parkere bilen i fem minutter ble misbrukt mye og at mange ble stående lenge over den tillatte tiden. Direktøren sier endringene og forbudet mot å forlate bilen gjør rask av- og pålessing enklere.

– Vi har ikke fått noen klager fra publikum på trafikksituasjonen utenfor avgangshallen, sier direktøren.