SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Firmaet KGH Spedisjon var forutseende nok til å sikre seg enerett på å ha kontor på området som staten ekspropierte til offentlige formål ved den nye brua på Svinesund.
Her skal det bl.a. ligge både toll- og politivirksomhet.
Staten nekter å godta dom
Men da staten oppdaget at KGH hadde vært mer forutseende enn de selv, svarte den med rettssak.
I fjor tapte staten i byretten. Det ble slått fast at staten ikke kunne ekspropiere næring.
Staten anket saken til lagmannsretten, som avviste den på grunn av at de ikke fant noen nye argumenter fra statens side.
Nekter alle
Staten har svart med å nekte alle selskaper som driver med spedisjons- og fortollingsvirksomhet adgang til det nye tollstedet.
KGH Spedisjon har lovlig enerett og denne eneretten vil firmaet ikke gi fra seg, uten at det betales for det.
Toll- og avgiftsdirektoratet ønsker ikke å bruke den gamle brua som avlastning, inntil en løsning er funnet. Foto: Rainer Prang, NRK
Kaos på ny E6
– Foreløpig er saken låst. Dersom man ikke får løst dette før åpningen, tror jeg det kan bli trafikkaos, sier Jan Erik Hermanseter i KGH Spedisjon til Halden Dagblad.
Speditørene kan bli tildelt et bolighus to hundre meter vekk fra det inngjerdede tollområdet. Når en trailersjåfør trenger spedisjonsjelp henvises han dit.
Han må da la lastebilen stå, og gå til fots frem til bygingen.
Vil ha flere speditører inn
– Når vi pålegger folk å få hjelp av et spedisjonsfirma, vil vi at de skal ha ulike firmaer å velge mellom, sier underdirektør Semming Bråthen i toll- og avgiftsdirektoratet til Halden Dagblad.
Han er usikker på om det kommer en løsning før 12. juni, når den nye brua åpner.
Vil ikke bruke gammel bru
Semming Bråthen avviser muligheten for at tungtrafikken omdirigeres til gamle Svinesund, mens det jobbes med en løsning.
Dette kan medføre lange køer når mange trailere og lastebiler skal over grensen samtidig, slik man gjennom mange år har opplevd dette ved den gamle brua.