SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Kjøpmenn på svensk side av Svinesund frykter at de nye bomstasjonene kommer til å gi lange køer, og at folk vil la være å reise til Svinesund og Strømstad for å handle.
Hvis bomstasjonene skaper kø, oppfatter de handlende på Svinesund køer ved bomstasjonene som et løftebrudd fra Statens vegvesen.
- Vi frykter at bomstasjonene ikke har nødvendig kapasitet, sier senterleder Ståle Løvheim. Foto: Rainer Prang, NRK.
- Vegvesenet lovte at sommeren 2004 skulle bli den siste med kø på E6 over Svinesund.
Vi håper at det ikke blir køer, men vi frykter at kapasiteten blir for dårlig på bomstasjonene, sier Ståle Løvheim som er senterleder på Svinesunds største kjøpesenter, Nordby Shoppingcenter.
Ny E6 det største problemet
- 90 prosent av kundene på Svinesund er nordmenn. Hovedtyngden av våre kunder kommer fra Østfold- og Osloregionen.
Disse kommer til å benytte ny E6, og det er der bomstasjonene kan bli flaskehalsen ved den nye brua, sier Løvheim til NRK Østfold.
Vegsjef i Østfold, Olav Sæthre, bekrefter at det er ved bomstasjonene på den nye brua at trykket av bilister kommer til å bli størst.
- Vi tror trafikken over den gamle brua i fremtiden blir liten. Statens vegvesen mener å ha dimensjonert bomstasjonene ved Svinesund både i forhold til dagens og morgendagens trafikk, sier Sæthre.
Vegvesenet regner med at den gamle brua får liten trafikk i fremtiden. Foto: Rainer Prang, NRK.
Køer i en overgangsfase
I 2004 var det 15646 kjøretøy i gjennomsnitt, som hver dag trafikkerte den gamle Svinesundbrua.
I juli er trafikken størst og i juli i fjor var døgntrafikken på 21 512 kjøretøy.
Sæthre tror at det kan bli køer i en overgangsperiode og ved særskilte trafikktopper.
- Du kan passere med AutoPass, med kredittkort eller betale med mynter manuelt. Bortsett fra til å begynne med tror jeg ikke veldig mange vil oppleve kø der ute, sier han.
Bomstasjoner med flere valutaer
Sæthre sier det skal være anledning til å betale med Euro, svenske og norske kroner eller kredittkort ved stasjonene.
Det er i turistsesongen, og der det betales manuelt, han mener det kan oppstå noe kø i forbindelse med betalingen.
- Det er nok på de feltene det er manuell betaling det kan bli kø. På de feltene det er brikke (AutoPass) tror jeg ikke det blir kø. Men alt dette er forbigående, sier Sæthre.
Forbannet på bompenger
Det skal koste 20 kroner å kjøre over Svinesundbruene hver vei for privatbiler, mens busser og lastebiler må betale 100 kroner hver vei.
Knut Nanseth fra Moss er sterkt imot bompenger generelt, men sier han allikevel vil handle på Svinesund, selv om varekurven koster 40 NOK ekstra på grunn av bompengepasseringen.
- Jeg tror vi har kapasitet nok på bomstasjonene, sier vegsjef Olav Sæthre. Foto: NRK.
- Jeg synes dette med bompenger er helt elendig, men jeg regner med at vi kommer til å fortsette å handle her på tross av bompenger, sier Nanseth.
Mossingen Joar Nerland reiser til Svinesund hver måned for å handle.
Han er ikke i tvil om at han vil handle færre ganger årlig på Svinesund, dersom det blir køer i bomstasjonene.
- Jeg liker ikke bompenger. Blir det køer og for komplisert å komme igjennom her, kommer vi til å la være å reise hit for å handle, sier Nerland.
Vil ikke øke antallet bomstasjoner
Olav Sæthre sier det er uaktuelt å øke antallet bomstasjoner ved Svinesundbruene.
Ved den gamle brua er det bomstasjon på svensk og norsk side, og tilsvarende blir det ved den nye brua.
- Nei, vi har såpass marginer i dette at det er uaktuelt å sette opp flere bomstasjoner.
Selv om all tungtransport skal igjennom de nye stasjonene på grunn av fortolling, vil det være god nok kapasitet. Jeg har et avslappet forhold til køer ved bomstasjonene på Svinesund, sier Sæthre.
Knut Nanseth (t.v.) vil fortsatt handle på Svinesund selv om varekurven blir 40 NOK dyrere hver gang. Joar Nerland vil droppe handleturen til Sverige, dersom det blir komplisert å komme frem. Foto: Rainer Prang, NRK.