Hopp til innhold

Frykter flere oljelekkasjer

Det er fortsatt mye olje ombord i «Godafoss» og Hvaler-ordføreren frykter nye lekkasjer når skipet skal trekkes av skjæret.

Fugl tilsølt av olje i Vestfold

I Østfold er det så langt registrert mellom 20 og 30 sjøfugl tilgriset av olje.

Foto: Interkommunalt utvalg mot akutt forurensing (IUA) / Scanpix

Det er fire dager siden det islandske skipet «Godafoss» gikk på grunn i Hvalerskjærgården.

Mandag formiddag er en stor kran i full gang med å losse skipet for konteinere, et arbeid som er ventet å ta flere dager.

Se direkte: Lossingen av «Godafoss»

– Ligger hardt på skjæret

Ordfører på Hvaler, Eivind Norman Borge, følger situasjonen rundt havaristen nøye. Han er sjeleglad for at det ikke gikk verre enn det gikk, men er ikke beroliget av den grunn.

Det er fortsatt mye olje om bord og Borge frykter flere oljelekkasjer når skipet skal trekkes av Kværnskjær.

– «Godafoss» ligger hardt på skjæret og det vil mest sannsynlig bli skader i bunn når det trekkes av. Men vi får håpe at kulda gjør oljen om bord til asfalt, slik at det det ikke renner ut noe mer. Men det er ingen garanti, sier Borge til NRK.no.

LES OGSÅ:

– Fester seg til isen

Samtidig når oljesølet fra det havarerte skipet stadig flere kystperler på Vestfold-siden. Kystverket skal mandag til Sandøsundet i Tjøme og Svenner fyr i Larvik.

– Vi har hatt store oljepåslag på Vestfold-siden. I dag jobber vi videre med en lekter og en gravemaskin i Sandøsundet, sier kommunikasjonsrådgiver Ane Eide Kjæraas i Kystverket til NTB.

Problemet med oljen er at mye av den fester seg til isen, og dermed ikke kan samles opp på vanlig måte.

– Vi må være litt kreative og forsøke å ta opp oljen på andre måter, for eksempel ved å ta med isen, sier Kjæraas.

Hun forteller at det har kommet meldinger om oljesøl også fra idylliske Svenner fyr i Larvik, og at Kystverket derfor skal på befaring dit for å se hva som kan gjøres.

Fortsatt er det ikke noe olje i sjøen rundt konteinerskipet, og Østfold ser ut til å ha sluppet unna det verste

– I Østfold skal vi ha flere strandinspeksjoner i dag, men mye av det operasjonelle arbeidet blir hindret av kulde og is. Det er store vanskeligheter for folkene som jobber med dette, både på grunn av kulda og fordi det er vanskelig å ta seg inn til
steder med mindre båter som ikke er isbrytere, forklarer Kjæraas.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skipstadsand på Asmaløy

Skipstadsand på Asmaløy er blitt base for redningsarbeidet.

Foto: Jan Henrik Ihlebæk / NRK

Bruker simulator

Eimskip, rederiet som eier Godafoss, tar nå i bruk simulator for å gjøre bergingen av lasteskipet så trygt som mulig. Arbeidet starter trolig i slutten av denne uken sier rederiets pressetalsmann Bjørn Richard Johansen til NRK.no.

– Det er mange internasjonale eksperter som nå jobber med å finne den beste løsningen, slik at man unngår nye oljelekkasjer. Blant annet tar man i bruk simulatorer og datagrafikk for å være godt forberedt før den fysiske jobben starter, sier Johansen.

Kystverkets observasjoner fra fly og helikopter viste søndag ettermiddag at mesteparten av oljen har lagt seg som tynne striper i iskanten langs Vestfoldkysten.

Det er observert mindre mengder olje sju nautiske mil av Jomfruland, mens oljen også har nådd Vikertangen og Akerøya på Hvaler.

LES: Få fugler er tilsølt av olje

– Faren ikke over

I Østfold er det så langt registrert mellom 20 og 30 sjøfugl tilgriset av olje.

Men selv om fint vær og gode strømforhold har begrenset skadeomfanget noe, vil det dukke opp langt mer skadet og døde fugler i tiden fremover.

Det sier Åge Sten Fredriksen, leder i Fredrikstad fugleforening og representant for Norsk ornitologisk forening.

– Faren er ikke over. Etter en viss tid vil tungoljen synke og da vil den ta sjøfuglen med seg. Så det er ofte store mørketall når det gjelder døde fugl etter et slikt utslipp, sier Fredriksen.