– Det er et kaos uten like. Det burde være et skilt som sier at her er det ikke fremkommelig i det hele tatt, sier syklist Astri Hildrum om Dronning Eufemias gate i Oslo sentrum.
For litt over to uker siden mistet en 38 år gammel kvinne livet i en ulykke. Hun ble fastklemt under en lastebil.
Til minne om kvinnen er det satt opp en hvit sykkel i Operagata. På benken ligger det blomster og kort.
– Man får på en måte et slag i ansiktet, som forteller deg hva som egentlig har skjedd her og hvor grusomt det er. Det ser pent ut, men så skjønner du også at dette er en fryktelig hendelse.
Krever forandring
Hun ble så opprørt at hun la ut bildet på Facebook og skrev blant annet:
«Måtte den hvite sykkelen klistre seg til minnet og sørge for at det nå endelig blir en forandring så ikke enda flere skal miste livet og få knust tilværelsen her i trafikk-kaoset i Bjørvika. Hvil i fred, kvinne 38».
Kvinnen var én av sju omkomne syklister så langt i år. Årlig er det opp mot 12 som mister livet.
I Dronning Eufemias gate i Oslo passerer over 1000 syklister i rushtiden. Til tross for prislappen, store gangfelt, sykkelvei og fire kjørefelt, er det bare tre andre steder i Oslo det har vært flere trafikkulykker, ifølge Aftenposten.
– Må ta mer ansvar
Det er ikke bare Astri Hildrum som reagerer på hvor dårlig trafikksikkerheten er for syklistene i den trange sentrumsgaten rett ved Barcode og Operaen i hovedstaden.
Leder for syklistenes landsforening, Morgan Andersson, skriver i en Ytring på NRK i dag at veimyndighetene ikke kan legge hele ansvaret på syklistene for å redusere ulykker i trafikken.
- Les Ytringen her:
Han mener vegvesenet glemmer syklistene når de skal bygge nye veier.
– Antall hardt skadde eller drepte i trafikken skal ikke øke. De som har det utøvende ansvaret for dette er Statens vegvesen, sier Andersson.
– Dette er noe som må prioriteres. Det er satt av 100 milliarder til vei de neste 12 årene. Jeg mener målene som vegvesenet har satt seg for å øke sikkerheten for myke trafikanter er for unyansert. De tilbyr for dårlig løsninger.
Vegvesenet skjønner frustrasjonen
Sjefingeniør Tanja Loftsgarden i Statens vegvesen sier de tar til seg kritikken og at de forstår frustrasjonen fra syklistene.
– Dronning Eufemias gate ble planlagt tidlig på 2000-tallet, og det er mange ønsker som skal innfris. Hadde vi planlagt denne gaten i dag, så hadde vi tenkt annerledes, sier hun.
– Men Bjørvika er fortsatt et byggeområde. Det vil bli bedre på sikt, og i 2019 vil Operagata bli tilrettelagt for sykkel.
Loftsgarden understreker at de har sørget for oppmerket sykkelfelt i Dronning Eufemias gate, samt at de har lagt sykkelvei bak bussholdeplassen.
De har også innført restriksjoner på biler i rushtiden.
- Hør debatten i Ukeslutt på NRK radio lørdag formiddag.