Nesten halvparten av bilene som blir solgt i Oslo har dieselmotor.
Salget av dieselbiler har doblet seg på bare to år, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det skriver Aften.
Flere dieselbiler betyr mer svevestøv, mener ekspertene, som frykter at luftkvaliteten i hovedstaden blir satt flere år tilbake.
Lokal forurensing
Årlig er det beregnet at ca. 300-600 mennesker dør for tidlig som følge av miljøforurensningen i Oslo.
(Ekstern lenke)
Flere dieselbiler betyr mer lokal forurensing. Dieselmotorene slipper ut mindre av drivhusgassen CO2, sammenlignet med bensinbiler. Til gjengjeld avgir den langt mer nitrogendioksid og svevestøv.
Verst er de kalde, tørre og stille vinterdagene, når piggdekkstøv blir virvlet opp av bilene, og hutrende mennesker fyrer godt i peisen.
Høye konsentrasjoner av svevestøv kan føre til for tidlig død hos spesielt utsatte grupper som eldre, syke og småbarn med luftveissykdommer.
Frykter tilbakeslag
De siste årene har Oslo kommune og Statens vegvesen
for å begrense svevestøvet i Oslo. I fjor vinter ble det målt for høye svevestøvverdier ved riksvei 4, mot 38 døgn året før.Nå frykter seniorforsker Dag Tønnesen ved Norsk institutt for luftforskning at Oslo vil få flere dager med ulovlige konsentrasjoner av svevestøv.
Han får støtte av Geir Endregard, generalsekretær i Norges Astma- og allergiforbund.
- Hvis vi øker andelen dieselbiler, så blir det flere dager med ulovlig høyt nivå av svevestøv i Oslol. Dette gjelder ikke bare astmatikere, det gjelder alles helse, sider Endregard til Aften.