Les også:
Les også:
Nå ber Lastebileierforbundet om at ett av de to tunnelløpene holdes åpent mens reparasjonsarbeidet foregår.
- Omkjøringen fører til opp mot en times forsinkelser, og vi har nå stor pågang av transportører med problemer, sier regionsjef Erik Rynning i Norges Lastebileierforbund.
SE VIDEO:
- Belast gamle E6 minst mulig
- Vi minner om at omkjøringsveien. Altså gamle E6 mellom Mosseporten og Vestby var Norges mest ulykkesbelastede strekning, skriver han.
- Dette hensyn alene gjør at vi forventer at alt blir gjort for å belaste gamle E6 så lite som mulig med de trafikkmengder som er aktuelle, mener Rynning.
Arbeidene godt i gang
Statens vegvesen kan ikke love noe, men forteller at arbeidene med å reparere skadene er godt i gang.
- De første nye betongelementene ankommer allerede i kveld og det vil bli kontinuerlig arbeid i tunnelløpet. Det tekniske utstyret er helt ute av drift og store deler må skiftes ut, svarer distriktssjef Stor-Oslo, Lene Mürer.
- Vurderer tiltak
- Vi gjør det vi kan for at stengningsperioden blir kortest mulig og trafikkavviklingen best mulig i den perioden vi må holde stengt. I tillegg er vi selvsagt svært opptatt av den trafikksikkerhetsmessige siden,sier Mürer.
- Vi vurderer ulike alternativer når det gjelder omkjøring fortløpende og igangsetter tiltak for å bedre framkommelighet og sikkerhet. Tilfartskontroll ved signallys er etablert, forteller hun.
- Vi bruker egne medarbeidere til å dirigere trafikk i morgenrushet for å prioritere E6-trafikken. Vi ser på midlertidige kryssendringer og ulike trafikksikkerhetstiltak, mener Mürer.
- Vi kan gjøre noen avbøtene tiltak. Trafikantene og transportørene vil også kunne tilpasse seg noe ved valg av reisetid. Ved den løsningen vi foreløpig har valgt for omkjøringsveg, er ikke sydgående trafikk berørt - noe vi ser som positivt.