For noen dager siden var det åtte mil kø på grensa mellom Italia og Østerrike på grunn av ekstra helse- og dokumentkontroller av trailersjåfører. Det kunne gi minst ett døgns forsinkelse for varetransporter.
Nå er situasjonen lettere, men fortsatt må transporter planlegges godt, sier kommunikasjonsdirektør i Bama, Pia Gulbrandsen.
– Noen sjåfører kjører gjennom Frankrike i stedet for Østerrike og Tyskland for å unngå køer, og det settes på ekstra sjåfør på noen biler, slik at de kan kjøre mer kontinuerlig og spare tid, forklarer hun.
Men tilgangen på biler med to sjåfører er ifølge Bama begrenset og nå legger de inn en ekstra dag på transportene, slik at det kan bli seks dager fra Italia til Oslo
Frukt og grønt kommer i første rekke fra Spania, Nederland og Italia. Gulbrandsen mener det ikke er grunn til å frykte at det skal gå tomt for frukt og grønt i butikkene.
– I Spania er det nå streng hygiene, og restriksjoner på besøk på fabrikkene og for dem som jobber der, sier Pia Gulbrandsen.
Dette betyr at det produseres noe mindre enn før, men leveransene til Norge går så langt som de skal.
Frakter sjåførløst med båt
På Filipstadkaia i Oslo ligger lasteskipet Color Carrier. I ett år har den seilt til Kiel med opptil 120 trailerlass om gangen.
Color Line samarbeider med det tyske transportselskapet Kombiverkehr om å frakte trailertilhengere og containere helt uten sjåfør hele veien til Verona i Italia. Fra Kiel går ferden videre med jernbane, og det hele tar under tre døgn.
Skip og tog er dermed raskere enn lastebil gjennom Europa.
De frakter også til en rekke andre europeiske destinasjoner som har godsterminaler for tog.
Trond Tønjum er markedssjef for gods i Color Line.
– Vi ser en økende interesse for å frakte med skip og videre med jernbane. Vår påstand er også at det er billigere, og dessuten mer klimavennlig.
Men han legger til at det krever at vareeierne tilpasser seg.
– Hvis de er villige til å sette opp fraktløsninger som innebærer å bruke tog og båt så er det penger å spare, men det må settes i system, sier Tønjum.
Blant varene som går med skip og tog til Norge er fersk eplejuice som skal til Tine.
Det er et nasjonalt mål at 30 prosent av all langtransport skal over på kjøl og bane innen 2030.
Skjerpet på Svinesund
Mange av transportene som kommer fra Europa langs landeveien passerer tollstasjonen på Svinesund.
Her er kravene skjerpet på hvor mange som kan være inne i ekspedisjonen samtidig, sier kontorsjef Wenche Fredriksen.
– Det skal være avstand mellom sjåførene, men det betyr ikke at det går tregere, bare at det er færre inne samtidig.
Det passerer over 2500 trailere over Svinesundsbrua hver dag, og foreløpig har ikke køene økt.