Hopp til innhold

Frukt og juice finner nye veier til Norge

Bama må tenke alternativt for å få fersk frukt og grønnsaker fra et virusrammet Europa til norske butikker. Men noe gods går raskere og helt uten sjåfør til Norge.

Trailer med frukt og grønt fra Syd-Europa ankommet Bamas lager i Groruddalen.

Tidlig morgen på Bamas sentrallager på Kalbakken. Mange titalls lastebiler kommer med frukt og grønnsaker i løpet av natten, og foreløpig kommer alle varene som de skal fra Italia, Spania og Nederland.

Foto: Lars Håkon Pedersen/NRK

For noen dager siden var det åtte mil kø på grensa mellom Italia og Østerrike på grunn av ekstra helse- og dokumentkontroller av trailersjåfører. Det kunne gi minst ett døgns forsinkelse for varetransporter.

Portrett av Pia Gulbrandsen i Bama.

Bama må jobbe for å finne raskere frakt gjennom Europa nå, forteller kommunikasjonsdirektør Pia Gulbrandsen.

Foto: Bama

Nå er situasjonen lettere, men fortsatt må transporter planlegges godt, sier kommunikasjonsdirektør i Bama, Pia Gulbrandsen.

– Noen sjåfører kjører gjennom Frankrike i stedet for Østerrike og Tyskland for å unngå køer, og det settes på ekstra sjåfør på noen biler, slik at de kan kjøre mer kontinuerlig og spare tid, forklarer hun.

Men tilgangen på biler med to sjåfører er ifølge Bama begrenset og nå legger de inn en ekstra dag på transportene, slik at det kan bli seks dager fra Italia til Oslo

Frukt og grønt kommer i første rekke fra Spania, Nederland og Italia. Gulbrandsen mener det ikke er grunn til å frykte at det skal gå tomt for frukt og grønt i butikkene.

Pærer fra Belgia ankommet lager hos Bama i Oslo.

Pærer fra Belgia er bare en av mange ferskvarer som skal fraktes daglig fra Europa til Norge så lenge det ikke er sesong her hjemme.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– I Spania er det nå streng hygiene, og restriksjoner på besøk på fabrikkene og for dem som jobber der, sier Pia Gulbrandsen.

Dette betyr at det produseres noe mindre enn før, men leveransene til Norge går så langt som de skal.

Frakter sjåførløst med båt

På Filipstadkaia i Oslo ligger lasteskipet Color Carrier. I ett år har den seilt til Kiel med opptil 120 trailerlass om gangen.

Container rulles inn i lasteskipet Color Carrier på Filipstad i Oslo. Herfra seiles det til Kiel, der lasten flyttes over på tog helt til Verona i Italia.

En truck dytter en lastebiltilhenger om bord i lasteskipet Color Carrier. Den seiler selv om Color Lines andre ferger ligger til kai Oslo og ikke er i drift som følge av koronasmitten.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Color Line samarbeider med det tyske transportselskapet Kombiverkehr om å frakte trailertilhengere og containere helt uten sjåfør hele veien til Verona i Italia. Fra Kiel går ferden videre med jernbane, og det hele tar under tre døgn.

Skip og tog er dermed raskere enn lastebil gjennom Europa.

De frakter også til en rekke andre europeiske destinasjoner som har godsterminaler for tog.

Trond Tønjum er markedssjef for gods i Color Line.

– Vi ser en økende interesse for å frakte med skip og videre med jernbane. Vår påstand er også at det er billigere, og dessuten mer klimavennlig.

Containere på tog fra Color Carrier.

Containere og lastebiltilhengere lastes fra skip og over på togvogner, som tar dem videre ut i Europa på kortere tid enn det lastebiler får til på veiene.

Foto: Chris Speck

Men han legger til at det krever at vareeierne tilpasser seg.

– Hvis de er villige til å sette opp fraktløsninger som innebærer å bruke tog og båt så er det penger å spare, men det må settes i system, sier Tønjum.

Blant varene som går med skip og tog til Norge er fersk eplejuice som skal til Tine.

Det er et nasjonalt mål at 30 prosent av all langtransport skal over på kjøl og bane innen 2030.

Skjerpet på Svinesund

Mange av transportene som kommer fra Europa langs landeveien passerer tollstasjonen på Svinesund.

Wenche Fredriksen

Kontorsjef Wenche Fredriksen på Svinesund har innført strengere regler for avstand mellom sjåfører. Men det er noe mindre trafikk her som følge av at det går tregere lenger ned i Europa.

Foto: Mathias Lunde Kristoffersen / NRK

Her er kravene skjerpet på hvor mange som kan være inne i ekspedisjonen samtidig, sier kontorsjef Wenche Fredriksen.

– Det skal være avstand mellom sjåførene, men det betyr ikke at det går tregere, bare at det er færre inne samtidig.

Det passerer over 2500 trailere over Svinesundsbrua hver dag, og foreløpig har ikke køene økt.