FrP vil ha bybane

Den førerløse automatbanen til Fornebu ser ut til å bli skutt ned fra sin svevende posisjon. Nå håper Fremskrittspartiet å få Arbeiderpartiet og SV med på et flertall for bybane.

Trikk i Oslo
Foto: Erichsen, Jarl Fr. / SCANPIX

For både Arbeiderpartiet og SV er på jakt etter andre løsninger enn automatbane. Fremskrittspartiet i Akershus har vendt ryggen mot både automatbanen og buss og vil nå ha bybane på trikkeskinner.

- Vi har landet på en bybaneløsning, og det er etter en usedvanlig vanskelig sak, hvor man tidligere har fattet et vedtak på hva jeg vil kalle et mangelfullt grunnlag. Så av den grunn viser vi ansvar og snur i denne saken og går for en bybaneløsning, sier partiets gruppeleder i fylkestinget, Wibeke Limi.

Fulgte konsulentråd

Vendingen er i samsvar med råd fra konsulentfirmaet Asplan, som særlig fant omstigningen på Lysaker vanskelig. FrP landet der etter en kraftig intern strid mellom busstilhengere på Romerike og automatbaneforkjempere i Bærum. Men Limi avviser at det har vært en geografisk strid i partiet.

- Det har vært en økonomisk sak. Omstigningen var et problem, og derfor ville vi se nøyere på denne saken, sier hun.

Fremskrittspartiets forslag går kort og godt ut på at Bærum regulerer om fra automatbane til bybane. I mellomtiden skal trafikken gå med buss, både som matebuss fra Lysaker og som ekspressbuss til og fra Oslo.

Buss må det bli i en overgangsperiode ved ethvert banealternativ. Og så kan det bli bybane, eller trikk, slik folk flest synes er naturlig. Det har vært avgjørende, mener Limi.

Løsning før sommeren

- Definitivt. Det er jo nettopp det som har vært problemet. Nå kan man altså knytte denne trikken eller bybanen enten på Skøyen eller på Lilleaker, sier hun.

- Får vi løst denne saken nå før sommerferien?

- Ja, det håper jeg. Og jeg håper at både Ap og SV ser nødvendigheten av å få til en god kollektiv løsning, og at de også stemmer for FrPs forslag om en bybaneløsning.

Og mye tyder på at både Arbeiderpartiet og SV i løpet av en ukes tid vil være på glid fra automatbane til bybane - som var et av utspillene for ti år siden.