Det begynte med litt galskap for mange år siden, nå har det tatt helt av.
– Publikum er jo helt gærne, ler kinosjef Jørgen Søderberg Jansen. Kinoen hans har tatt storeslem i kinobransjen og har dermed vunnet prisen for «Årets kino »13 av 20 ganger.
– Like morsomt hver gang
Noe av det som er lagt merke til i året som har gått er gratis kino på fergen mellom Gamlebyen og Fredrikstad sentrum, og tatovering i foajeen til de som hadde lyst.
– Vi blir aldri lei av å vinne, men kaller egentlig prisen bare for «Årets publikum», humrer Jansen.
Kinosjefen har all grunn til både å smile og le, for ingen av landets største kinoer har greid det samme. Første gang Fredrikstad kino fikk prisen var i 1995. Prisen deles ut av bransjeorganisasjonen Film og Kino.
- LES:
– Det er like morsomt hver gang, dette her, innrømmer kinosjefen.
Det er ingen kinoer som har greid det samme i klassen for store kinoer, selv om Sogndal kino er en tilsvarende pådriver i liten klasse.
Først og fremst har juryen bitt seg merke i alt kinosjefen og de ansatte ved kinoen finner på.
– Slik vi ser det, er det først og fremst en pris til ære for publikum. Det er ingen vits i å lage fest hvis ingen kommer på festen. Her er publikum med om det så er midt på natta eller andre tider på døgnet, smiler han.
– Stor ståhei
Juryen trekker frem flere punkter for hvorfor kinoen fortjente å vinne:
«Fredrikstad kino har igjen fått et godt grep om førsteplassen. Kinoen har jobbet godt med involvering og har kommunisert med publikum på Facebook hele høsten og hatt DSK som tema på personalmøter i hele 2014. Stort fokus på forhåndssalg av billetter, aktiviteter knyttet til filmene, og godt samarbeid med lokale aktører både på kultur- og idrettssiden og næringslivet.
To av juryens favorittaktiviteter: Tatoveringsstudio i foajeen hvor to vinnere vant frikort og et livslangt forhold i blekk med kinoen, og oppmerksomhet til lokale filmskapere med premierevisninger av lokal langfilm og kortfilm, begge med stor ståhei og regissør og skuespillere til stede.»
Prisen ble utdelt under tirsdagens årlige bransjetreff, og der ga Jansen mye av æren til nettopp publikum.
– Vi har Norges beste kinopublikum og folk er rett og slett gærne. Spesielt under Den store kinodagen, da solgte vi 8000 billetter på et døgn. Det blir lagt merke til, sier han.
I snitt har kinoen hatt 269.000 besøkende de siste fem årene.
Gratulasjonene har strømmet på, og tilbakemeldingene til kinosjefen fra resten av bransjen er blanda drops.
LES:
– Mange er imponerte, mens andre er oppgitt. De lurer på hvordan de skal klare å overgå oss og få folk med seg, ler han.
– Begeistrer publikum og ansatte
Hos Film og Kino er de imponerte over engasjementet kinoen har.
– Det er veldig godt gjort av Fredrikstad å vinne så mange ganger, og de var en klar vinner i sin klasse i år. De har greid å holde trykket opp i alle disse årene og er flinke til å skape engasjement hos både publikum og de ansatte, sier kommunikasjonssjef hos Film og kino, Birgitte Langballe til NRK.
Hun mener kinoen klarer å treffe noe hos publikum.
– De har store ambisjoner som de klarer å gjennomføre, og de er flinke til å gi publikum et godt tilbud. I tillegg er de gode på få oppmerksomhet om det de gjør.
- LES:
I Fredrikstad står de på og skaper kinoen til noe helt spesielt, mener hun.
– De har veldig guts til å lage engasjement, og det får de til.
Nå skal kinosjef Jørgen Søderberg Jansen og de ansatte lage fest for både seg selv og for publikum.
– Først skal vi feire i en uke, men deretter skal vi legge planer for neste år, avslutter han.