Hopp til innhold

Fraktet farlig gods med punktert dekk

– Hvis vogntoget hadde vært involvert i en trafikkulykke, kunne dette fått katastrofale følger, sier Statens vegvesen.

Vogntogkontroll på Svinesund

Kontrollør Bent Müller (t.v) og inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen viser frem et av de punkterte dekkene.

Foto: Statens vegvesen

I morges avdekket mannskap fra Statens vegvesen to potensielle dødsfeller, da de gjennomførte en kontroll av vogntog på grensa ved Svinesund.

Det mest alvorlige tilfellet var et svenskregistrert vogntog, som kom kjørende på nesten bare felgene.

– Det viste seg at dekkene på den forreste akselen på hengeren var punkterte og i ferd med å forlate felgen, sier inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen til NRK.no.

– Kunne fått katastrofale følger

Men dekkene var langt fra det verste. Det viste seg da kontrollørene undersøkte lasten i vogntoget nærmere.

Punktert dekk

Med dette dekket skulle føreren av vogntoge frakte farlig gods innover i Norge.

Foto: Statens vegvesen

– Vogntoget var lastet med totalvekt på 50 tonn, og med store mengder meget farlig gods, som var helt umerket.

Grotterød ønsker ikke å kommentere nærmere hva slags gods vogntoget var lastet med, fordi det muligens kan spores til den aktuelle leverandøren eller mottakeren av godset.

Men han frykter hva som kunne skjedd dersom vogntoget ikke hadde blitt oppdaget på Svinesund.

– Hvis dette vogntoget skulle vært innblandet i en alvorlig trafikkulykke, hvor redningsmannskaper eventuelt skulle komme til og berge liv, og vogntoget da ikke var merket i henhold til kravene, så kunne dette fått katastrofale følger, sier han.

Les også:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vogntogkontroll på Svinesund

Statens vegvesen og utrykningspolitiet gjennomførte kontrollen på Svinesund tollsted i dag.

Foto: Statens vegvesen

– Hadde kjørt en stund

Føreren forklarte at han skulle videre inn i landet. Ut fra papirene mannen hadde med seg, vet vegvesenet hvor vogntoget var på vei, men Grotterød ønsker ikke å kommentere mannens planlagte rute videre inn i landet.

– Han hadde kjørt med disse dekkene en stund, så vi undres litt på hvorfor han ikke hadde stanset tidligere og gjort noe med dette. Det er noe av det verste med dette. Her sitter han og kjører et vogntog, og vet at han har med farlig gods, også kjører han med dekk som er i ferd med å forlate felgen.

Mannen kommer til å bli anmeldt til politiet for forholdet.

– Så blir det opp til politiet og deres jurister hva som skjer videre. Men jeg ønsker å påpeke at dette er noe Statens vegvesen ser svært alvorlig på, sier Grotterød.

Overlastet henger med rust

Kontroll av vogntog

Hengeren til vogntoget hadde flere sprekkdannelser.

Foto: Statens vegvesen

Under kontrollen stanset kontrollørene også et annet vogntog som var svært trafikkfarlig.

– Han kom inn på kontrollstedet med overlastet henger. Han hadde rett og slett for mye last, sier Grotterød.

I tillegg hadde hengeren store sprekkdannelser, og var full av rust.

– Det er meget alvorlig. Man skjønner hvordan dette hadde gått hvis hengeren hadde delt seg i to, sier inspektøren.

10 av 40 med for dårlige dekk

Frem til klokken 10.00 hadde 40 vogntog blitt kontrollert ved tollstasjonen. Av disse måtte 10 stykk stå igjen på stasjonen fordi de ikke hadde dekk i henhold til kravene.

– De mangler også kjetting på ett eller flere hjul, sier Grotterød.

Inspektøren forteller videre at hovedtyngden av vogntogene som ikke hadde ting på stell manglet vinterdekk på aksel nummer én på trekkbilen.

Det er også flere av hengerne som hadde dekk med mønsterdybde under minstekravet på fem millimeter.

– Problemet med trallene som har dårlige dekk er at det ofte er leietraller, som «ingen» har ansvaret for, sier Grotterød.