Hopp til innhold

Råkjørere i Oslo slipper lettere unna enn før

Halvparten av fotoboksene i Oslo var slått av store deler av fjoråret.

Halvparten av fotoboksene i Oslo var slått av store deler av fjoråret.

Bildene må kvalitetssikres av politiet og fartssynderne må spores opp i ettertid. Dette er så tidkrevende at flere av boksene har vært skrudd av. Men boksene har også vært ute av drift på grunn av vedlikehold.

De15 boksene i hovedstaten registrerte 10.302 råkjørere i 2013. Året før var det over 8700 som ble tatt, skriver Aftenposten.

Knut Nysæter

Leder Knut Nysæter i trafikketterforskningsavsnittet i Oslo politidistrikt skulle gjerne tatt flere råkjørere.

Foto: Kirsti Haga Honningsøy / NRK

Kameraet i Vålerengtunnelen var skrudd av i nesten fem måneder i fjor, og enkelte måneder tok det under 100 bilder. Til sammenligning, i 2005 tok den samme fotoboksen alene nesten 10.500 fartssyndere.

Men kapasitetsutfordringer i Oslo-politiet har resultert i at boksene har vært lite i drift.

– Vi må dessverre prioritere, og har ikke kapasitet til å følge opp alle sakene, sier Knut Nysæter, leder i trafikketterforskningsavsnittet i Oslo politidistrikt til NRK.

Trafikksikkerheten viktigst

Ansvaret for drift og vedlikehold av boksene ligger hos Statens vegvesen. Politiet på sin side skal spore opp råkjøreren og sende boten i posten.

– Målet vårt er hele tiden trafikksikkerhet, det er ikke å ta flest mulig sjåfører.

Nysæter legger til at fotoboksene uansett har en forebyggende effekt.

– Hver eneste fotoboks er hjelp i seg selv. Sjåførene vet at de er der, og holder dermed fartsgrensen. Men det er klart at vi helst skulle sett at flere av fotoboksene var på oftere, sier Nysæter.

Skal ta flere råkjørere i år

45 førere fikk i fjor beslaglagt lappen etter at de ble tatt for råkjøring av fotoboksene i Oslo. 27 av disse i en av byens tre tunneler som har kamera.

Nysæter er ikke i tvil om at de kunne tatt flere råkjørere i Oslo hvis politiet hadde hatt nok ressurser til å behandle sakene.

– Det er et uttalt mål at vi skal øke kontrollen i 2014. Både med økt bemanning og kontroller ute. Særlig i tunneler kan det oppstå trafikkfarlige situasjoner som vi ønsker å unngå, avslutter Nysæter.