Hopp til innhold

Fortviler over usikrede overganger

90 overganger blir ikke gjort tryggere.

forslaget til statsbudsjett skal staten bruke flere hundre millioner kroner på å oppgradere Østfoldbanens Østre linje.
Jernbaneverket skal ruste opp linja med nytt signalanlegg, men 90 usikrede planoverganger blir ikke gjort tryggere.
Lokomotivmannsforbundet fortviler. De påpeker at overgangene er svært farlige.

Foto/redigering: Birger Kjølberg

I forslaget til statsbudsjett skal staten bruke flere hundre millioner kroner på å oppgradere Østfoldbanens Østre linje.

Jernbaneverket skal ruste opp linja med nytt signalanlegg, men 90 usikrede overganger blir ikke gjort tryggere.

Lokomotivmannsforbundet fortviler. De påpeker at overgangene er svært farlige.

– Vi vet at vi trenger 300–400 meter for å få stoppet toget. Vi tuter, men du vet jo ikke om bilen faktisk stopper før du ser at den fysisk står stille, sier nestleder i forbundet, Jan Even Nystad.

– Da vet du også at dersom den ikke stopper, så går det ikke så bra.

– Tiden har stått stille

De usikrede overgangene langs jernbanenettet i Norge er der fremdeles. Det som engang var fysiske sperrer er stort sett borte, og bare skilting står igjen.

– Her har tiden stått stille de siste 50 årene, sier Nystad, der han står ved en usikret planovergang på Østre linje.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Usikrede planoverganger

Det som engang var fysiske sperrer er stort sett borte.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Grinden ved overgangen er nesten gjengrodd, og har ikke vært lukket på mange år. Da som nå opplever lokomotivførerne farlige situasjoner litt for ofte, forteller han.

– Vi sitter jo ikke og tenker på det hele tiden når vi kjører, men det er klart at du får et høyere adrenalinnivå når du nærmer deg en sånn overgang, fortsetter han.

– Farligere enn tidligere

Prosjektdirektør i Jernbaneverket, Jarle Rasmussen, sier det er et spørsmål om penger.

Usikret planovergang

90 usikrede planoverganger langs Østre linje skal ikke gjøres tryggere.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

– Vi gjør ingenting på det som i dag er usikrede planoverganger. Det er ganske mange av dem på Østre linje, så de er ikke en del av prosjektet, sier Rasmussen til NRK.

Lokomotivmannsforbundet hevder at planovergangene er mye farligere nå enn tidligere.

– Det å sanere og fjerne sånne overganger går i et for sakte tempo, mener Nystad.

– Dagens tog er mye mer stillegående enn før. Vi kan være uoppmerksomme, når vi for eksempel går med musikk på øret. Da er det dårlige odd for den som kommer gående eller kjørende, fortsetter han.