Hopp til innhold

Fortsatt kamp om hovedveiforbindelse

I Hemsedal har ordføreren fortsatt stor tro på at riksvei 52 blir den ene av to hovedveier mellom øst og vest. Kampen mot riksvei 7 fortsetter, etter at samferdselsministeren vil ha en grundigere utredning.

Solvik-Olsen møter Oddvar Grøthe

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (til høyre) har kjørt alle fjellovergangene mellom øst og vest, og på en av sine kjøreturer traff han Hemsedal-ordfører Oddvar Grøthe, som her står i midten av bildet.

Foto: Noralv Pedersen / NRK

Fredag formiddag ble det kjent at samferdselsdepartementet ikke har bestemt seg for om riksvei 52 eller riksvei 7 skal prioriteres som en av to hovedveier mellom Østlandet og Vestlandet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ha ytterligere utredninger før han tar en beslutning.

– Videre utredninger skal kartlegge hva som er mest praktisk fornuftig, sa Solvik-Olsen i en pressekonferanse.

Avgjørelsen skal tas i forbindelse med Nasjonal transportplan om et års tid, men fram til det må lokalbefolkningen smøre seg med tålmodighet.

Stor tro på riksvei 52

– Jeg er litt skuffet over at det ikke er tatt et valg, men likevel synes jeg statsråden hadde en god redegjørelse, sier ordfører Oddvar Grøthe (Sp) i Hemsedal.

Han har fortsatt stor tro på at den ene hovedveien skal gå gjennom hans kommune, og han mener en grundigere utredning vil tale til deres fordel.

– Trafikken er stor og det er en forholdsvis kort vei. Riksvei 52s fordel er at når Bjøbergtunnelen eventuelt er klar, vil veien være vintersikker. Den vil dessuten ha maks tre prosent stigning, og det kan ingen andre konkurrere mot, sier Grøthe.

Bjøbergtunnelen blir ikke bygd hvis ikke riksvei 52 velges som en av hovedveiene. Tunnelen er planlagt å gå mellom Hemsedal og Lærdal, og med den på plass vil bilistene unngå å kjøre over Hemsedalsfjellet.

Stor trafikkøkning

Riksvei 52 blir valgt av de fleste tungtransportsjåfører, fordi veien allerede i dag har minst høydeforskjell. Grøthe er imidlertid ikke udelt glad for alle lastebilene som passerer daglig gjennom Hemsedal sentrum.

– Vi har ingen fordeler av det, men et av argumentene er at folk velger riksvei 52, og det siste tiåret har trafikken økt enormt, sier Grøthe.

De har allerede bestemt at E134 skal være en av de to hovedveiene.

Håper på riksvei 7

Tony Kjøl

Riksvei 7-forkjemper Tony Kjøl tolker statsrådens uttalelser som gode nyheter for riksvei 7.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Tony Kjøl er tidligere ordfører i Hol og leder for Hardangerviddatunnelene AS. Han er like fornøyd med statsrådens redegjørelse som ordføreren fra Hemsedal. Men med motsatt konklusjon.

– Jeg har veldig god tro på at vi får bygget tunneler som gjør at riksvei 7 blir hundre prosent åpen hele vinteren. Vi oppfatter det som en halv seier at statsråden åpner for å gjøre valget mellom riksvei 7 eller riksvei 52 på nytt.