Lufthavnsjef Pål Tandberg erkjenner at det blir utfordrende å drive flyplassen alene.
Foto: Tor René Stryger / NRK– Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Forsvaret, og det er litt synd at de trekker seg akkurat nå, før vi har fått nesa ordentlig over vannet, sier lufthavnsjef Pål Tandberg.
– Nå får vi plutselig en utfordring til, som kan by på en del utfordringer. Og så lenge det er vekst på Rygge, og at Ryanair er positive, og Norwegian har kommet tilbake, er håpet at dette skal bli bra, sier han til NRK.no.
- LES OGSÅ: Vil legge ned Rygge flystasjon
Er forberedt
1. august sa Forsvaret opp samarbeidsavtalen med Rygge sivile lufhavn (RSL). Det betyr at det blir slutt på en deling av store kostnader, blant annet på snøbrøyting og brannberedskap.
– Vi er mentalt forberedt. Men det er klart at flyplassen er bygget rundt en modell som nå blir snudd helt på hodet. Det er en stor endring for oss, men vi ser for oss at de som driver rullebanen i dag, også skal drive den fremover. Forskjellen er at det skjer innenfor en RSL-paraply, forteller Tandberg.
Må ha inntekter
Markedssjef Elina Hakkarainen melder om en rekordsommer.
Foto: Tor René Stryger / NRKDet er helt på det rene at Forsvarets oppsigelse får store økonomiske konsekvenser.
– Det er jo den store usikkerheten, i og med at vi har hatt en samdriftsmodell, hvor to parter har betalt for det vi har investert. Vi har investert nesten en milliard, under forutsetning av at det skulle være to som skulle drive flyplassen. Men nå blir vi alene, og det er klart at det blir en utfordring.
Det lufthavnen trenger ifølge lufthavnsjefen er passasjerer som kan gi inntekter.
Rekordsommer
Den sivile flytrafikken på Rygge er fortsatt på vei opp, takket være Ryanairs satsing. Og i dag varslet flyselskapet et enda fyldigere vinterprogram enn i fjor.
– Det har vært en veldig, veldig god sommer. I juli nådde vi for første gang over 200.000 passasjerer på en måned fra Rygge. Målet vårt er to millioner passasjerer hvert år, sier markedssjef i Ryanair, Elina Hakkarainen til NRK.no.
- LES OGSÅ: Ryanair tjener ikke penger på MLR
Flyselskapet lanserte i dag ti nye sommerruter og to vinterruter fra Rygge.
– Det har vært en veldig god sommer. I juli var vi godt hjulpet av været. Vanligvis er det mellom to og frem prosent ledig kapasitet på flyene, men i sommer var det helt full, sier Tandberg.
- LES OGSÅ: Rygge blir større etter rekordtall
Mer taxfree
I høst utvides taxfreebutikkene på Moss lufthavn Rygge. Målet er å øke inntektene, for lufthavnen går bare så vidt i pluss.
– Vi har sett at andre steder, at med bedre tilbud, så øker de kommersielle inntektene, forteller lufthavnsjefen.
– Den største utfordringen blir nok å få alle bitene på plass, slik at vi får nok inntekter til å betale regningene våre.
Her utvider de taxfree-området
Foto: Tor René Stryger / NRK