Villreinflokkene på Hardangervidda har både denne vinteren og i fjor oppholdt seg så nær veien at fjellovergangen er blitt stengt for trafikk i flere dager.
– Det beste både for reinsdyr og trafikanter vil være å legge riksvei 7 i én eller flere tunneler under Hardangervidda, konkluderer Norsk institutt for naturforskning (NINA) i en ny rapport.
Nå har NINA-forskerne studert hvordan biltrafikken langs riksvei 7 påvirker villreinflokkene. Som et ledd i arbeidet, utført på oppdrag fra Statens vegvesen, har forskerne radiomerket villrein.
- Les også:
Ifølge Olav Strand, forsker i NINA, har radiomerkingen gitt et enestående innblikk i hvordan reinflokkene bruker Hardangervidda og hvordan de påvirkes av mennesker og naturgitte forhold.
– En av hovedkonklusjonene er at riksvei 7 har en tydelig negativ effekt på dyrene. Store områder rundt og nord for veien blir ikke lenger brukt av reinsdyrene, sier han.
Bra for både villrein og bilister
Stortinget vedtok i 2003 at riksvei 7 skulle brøytes og holdes åpen vintertid, men besluttet samtidig at veien kan stenges i kortere perioder av hensyn til villreinen.
– Etter vår vurdering vil løsninger som omfatter flere korte tunneler, eller helst én lang tunnel, gi robuste vinn-vinn situasjoner for både villrein og bilister. Det vil åpne beiteområder og vandringsruter for villreinen og gi en mer stabil og forutsigbar trafikkavvikling mellom øvre Hallingdal og Hardanger, forklarer Strand.
- Les også:
Rapporten fra NINA konkluderer med at dagens ordning med midlertidig stenging bør videreføres inntil man har etablert andre og mer bærekraftige løsninger.
– En slik plan bør forankres, slik at den får oppslutning blant de fleste brukerne av området og ta utgangspunkt i eksisterende bestandsplaner og handlingsprogrammene i regionale arealplaner. Det vil kunne legge grunnlag for en mer robust og bærekraftig driftsløsning på Rv7, som på sikt kan erstatte regimet med midlertidig stenging, avslutter Strand.