Hopp til innhold

Fornebubane-sprekk kan gi økte bompenger

Milliardsprekken på Fornebubanen forsterker krisen for Oslos store bompengepakke. Det kan gjøre det dyrere i bomringen og ramme andre prosjekter.

Anleggsarbeid Fornebubanen januar 2021

I FULL GANG: På Fornebu har arbeidet med banen mellom den gamle flyplassen og Majorstua i Oslo vært i gang siden 2020.

Foto: Nicolas Tourrenc

Mandag kveld ble det kjent at Fornebubanen sprekker med tre milliarder kroner. Prisen for drøyt åtte kilometer T-bane er oppe i 21,5 millarder.

Sirin Stav (MDG) på rådhustrappa.

HAR ANSVARET: Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) er politisk ansvarlig for den kommunale etaten Fornebubanen.

Foto: Hanna Johre / NTB

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) har det politiske ansvaret. Hun svarer slik på NRKs spørsmål om hvem som skal dekke ekstraregningen:

– Kostnadene ved å bygge Fornebubanen dekkes av midler fra Oslopakke 3, grunneierbidrag og tilskudd fra staten.

Økte kostnader må dekkes fra de samme kildene, sier Sirin Stav.

OBOS og staten

NRK har vært i kontakt med OBOS, som er en av de store grunneierne.

De har ingen planer om å bidra med mer enn den ene milliarden de allerede har forpliktet seg til.

Samferdselsdepartementet sier at de lokale myndighetene i utgangspunktet er ansvarlige for økte kostnader.

– Øke bompengene

Da gjenstår den allerede bunnskrapte bompengepakken. Oslo, Viken og staten forhandler om den nå.

Sirin Stav leder selv Oslos del av forhandlingene.

– Når et prosjekt i Oslopakke 3 trenger økt finansiering, må man enten øke bompengene eller skyve andre prosjekter fremover i tid, sier hun.

Lønns- og prisvekst

Hovedgrunnen til at banen blir dyrere er en uvanlig høy lønns- og prisvekst.

Den ble ansått til tre prosent i året da banen ble vedtatt. Tall fra SSB viser at den faktiske økningen for denne type arbeider 11 prosent i 2021, opplyser Fornebubanen.

Ifølge direktør for Fornebubanen, Irene Måsøvål, skal prognosen nå kvalitetssikres eksternt.

– Hvis tallene fortsatt viser at kostnadene trolig blir høyere enn kostnadsrammen, må vi enten be politikerne om å bevilge mer penger eller kutte i prosjektet, sier hun.

Soper opp midler til andre

Reaksjonene lot ikke vente på seg.

Venstres Marit Kristine Vea mener at sprekken vitner om at byrådet ikke har kontroll på de store investeringsprosjektene.

Marit Vea, Oslo Venstre, på Lysaker stasjon

ALVORLIG: Venstres miljø- og samferdselspolitiker Marit Vea frykter andre kollektivprosjektet vil lide. Her ved en tidligere anledning på Lysaker, der en av stasjonene på Fornebubanen kommer.

– Det kan ha svært alvorlige konsekvenser for Oslo.

– Med mindre det kuttes voldsomt i prosjektet, vil dette sope opp midler som var tenkt til andre viktige kollektivprosjekter vi planlegger i Oslo.

– Dette er jo penger vi utgangspunktet ikke har, sier Marit Vea.

Hun sikter til pengekrisen i Oslopakke 3. Svikten i bompengeinntekter gjør at en rekke store prosjekter i Oslo og gamle Akershus mangler finansiering.

Fornebubanen er det desidert største prosjektet i pakken i overskuelig framtid.

Forhandler

Olav Skinnes (Sp) leder forhandlingene om pakken fra Vikens side. Han er fylkesråd for samferdsel i storfylket.

 Fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes

FYLKESRÅD FOR SAMFERDSEL: Olav Skinnes (Sp) leder Vikens delegasjon i Oslopakke3-forhandlingene.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

Han legger ikke skjul på at sprekken på Fornebubanen gjør situasjonen enda vanskeligere.

– Vi må se på hele prioriteringslista som skal finansieres av Oslopakke 3. Hvis kostnadene øker, må vi enten øke bompengeinntektene eller sette noe på vent.

– Det er den balansen vi nå prøver å finne, sier han.

Etter det NRK forstår, er det større vilje i Oslo enn i Viken til å skru opp bompengene i og rundt hovedstaden.

Vækerø stasjon kan ryke

Også Olav Skinnes mener at man må se om det er mulig å kutte i selve Fornebubanen.

– Det har vært diskutert om Vækerø stasjon eventuelt kan utgå og å gjøre andre stasjoner billigere, sier han.

Fremtidig Vækerø stasjon på Fornebubanen

VÆKERØ STASJON: Hele stasjonen mellom Lysaker og Skøyen kan bli droppet for å spare penger.

Illustrasjon: Fornebubanen

Skinnes utelukker ikke mer penger fra staten selv om staten i utgangspunktet ikke dekker overskridelser.

Han viser til at den statlige støtten til de største kollektivprosjektene er økt fra 66 til 70 prosent i Hurdalsplattformen.

– Vi må i hvert fall utforske muligheten, sier Sp-politikeren.

– Rammer hele Oslopakke 3

– En stor kostnadsøkning på Fornebubanen rammer hele Oslopakke 3, sier Anne Haabeth Rygg.

Hun er Høyres gruppeleder i bystyret, og deltar også i forhandlingene.

– Jeg mener det er alvorlig at byrådet har så dårlig økonomistyring. Vi må få svar på hva som er mulige kostnadsreduksjoner nå, og få ned risikoen i dette prosjektet fremover, sier Rygg.

Sirin Stav sier at det vitner om god økonomistyring når de er tidlig ute med å informere bystyret om sannsynlige utfordringer som kan komme i fremtiden.

Hun sier at prosjektet ville holdt seg innenfor den kostnadsrammen bystyret faktisk har vedtatt, hvis det ikke hadde vært for den ekstraordinære prisstigningen det siste året.