Mandag kveld ble det kjent at Fornebubanen sprekker med tre milliarder kroner. Prisen for drøyt åtte kilometer T-bane er oppe i 21,5 millarder.
Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) har det politiske ansvaret. Hun svarer slik på NRKs spørsmål om hvem som skal dekke ekstraregningen:
– Kostnadene ved å bygge Fornebubanen dekkes av midler fra Oslopakke 3, grunneierbidrag og tilskudd fra staten.
– Økte kostnader må dekkes fra de samme kildene, sier Sirin Stav.
OBOS og staten
NRK har vært i kontakt med OBOS, som er en av de store grunneierne.
De har ingen planer om å bidra med mer enn den ene milliarden de allerede har forpliktet seg til.
Samferdselsdepartementet sier at de lokale myndighetene i utgangspunktet er ansvarlige for økte kostnader.
– Øke bompengene
Da gjenstår den allerede bunnskrapte bompengepakken. Oslo, Viken og staten forhandler om den nå.
Sirin Stav leder selv Oslos del av forhandlingene.
– Når et prosjekt i Oslopakke 3 trenger økt finansiering, må man enten øke bompengene eller skyve andre prosjekter fremover i tid, sier hun.
Lønns- og prisvekst
Hovedgrunnen til at banen blir dyrere er en uvanlig høy lønns- og prisvekst.
Den ble ansått til tre prosent i året da banen ble vedtatt. Tall fra SSB viser at den faktiske økningen for denne type arbeider 11 prosent i 2021, opplyser Fornebubanen.
Ifølge direktør for Fornebubanen, Irene Måsøvål, skal prognosen nå kvalitetssikres eksternt.
– Hvis tallene fortsatt viser at kostnadene trolig blir høyere enn kostnadsrammen, må vi enten be politikerne om å bevilge mer penger eller kutte i prosjektet, sier hun.
– Soper opp midler til andre
Reaksjonene lot ikke vente på seg.
Venstres Marit Kristine Vea mener at sprekken vitner om at byrådet ikke har kontroll på de store investeringsprosjektene.
– Det kan ha svært alvorlige konsekvenser for Oslo.
– Med mindre det kuttes voldsomt i prosjektet, vil dette sope opp midler som var tenkt til andre viktige kollektivprosjekter vi planlegger i Oslo.
– Dette er jo penger vi utgangspunktet ikke har, sier Marit Vea.
Hun sikter til pengekrisen i Oslopakke 3. Svikten i bompengeinntekter gjør at en rekke store prosjekter i Oslo og gamle Akershus mangler finansiering.
Fornebubanen er det desidert største prosjektet i pakken i overskuelig framtid.
Forhandler
Olav Skinnes (Sp) leder forhandlingene om pakken fra Vikens side. Han er fylkesråd for samferdsel i storfylket.
Han legger ikke skjul på at sprekken på Fornebubanen gjør situasjonen enda vanskeligere.
– Vi må se på hele prioriteringslista som skal finansieres av Oslopakke 3. Hvis kostnadene øker, må vi enten øke bompengeinntektene eller sette noe på vent.
– Det er den balansen vi nå prøver å finne, sier han.
Etter det NRK forstår, er det større vilje i Oslo enn i Viken til å skru opp bompengene i og rundt hovedstaden.
Vækerø stasjon kan ryke
Også Olav Skinnes mener at man må se om det er mulig å kutte i selve Fornebubanen.
– Det har vært diskutert om Vækerø stasjon eventuelt kan utgå og å gjøre andre stasjoner billigere, sier han.
Skinnes utelukker ikke mer penger fra staten selv om staten i utgangspunktet ikke dekker overskridelser.
Han viser til at den statlige støtten til de største kollektivprosjektene er økt fra 66 til 70 prosent i Hurdalsplattformen.
– Vi må i hvert fall utforske muligheten, sier Sp-politikeren.
– Rammer hele Oslopakke 3
– En stor kostnadsøkning på Fornebubanen rammer hele Oslopakke 3, sier Anne Haabeth Rygg.
Hun er Høyres gruppeleder i bystyret, og deltar også i forhandlingene.
– Jeg mener det er alvorlig at byrådet har så dårlig økonomistyring. Vi må få svar på hva som er mulige kostnadsreduksjoner nå, og få ned risikoen i dette prosjektet fremover, sier Rygg.
Sirin Stav sier at det vitner om god økonomistyring når de er tidlig ute med å informere bystyret om sannsynlige utfordringer som kan komme i fremtiden.
Hun sier at prosjektet ville holdt seg innenfor den kostnadsrammen bystyret faktisk har vedtatt, hvis det ikke hadde vært for den ekstraordinære prisstigningen det siste året.
- Les også: Vestkantens Bjørvika i fare på grunn av pengemangel
- Les også: Har ikke råd til nok T-banetog