Fakta
LYD OG VIDEO

Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Fornebubanen parkert – Jeg kan ikke se noe alternativ til banen, sier Kristoffersen.
- Fornebu-utbygging i Østlandssendingen
– Ja, nå har vi stoppet alt arbeid i og med at vi ikke har fått fem øre i statsbudsjettet, sier fylkesordfører Ragnar Kristoffersen.
Tre regjeringer og fire statsråder har hatt saken med Fornebubanen sitt bord og to års arbeid er lagt ned i planleggingen. Byggingen av Fornebubanen skulle begynne i 2005, men nå er automatbaneplanene parkert.

Ragnar Kristoffersen, fylkesordfører i Akershus er oppgitt over statsbudsjettet.
Rammer utbyggingsplanene
Fornebu er det største utbyggingsområdet i hovedstaden. Med 6000 boliger og 20 000 arbeidsplasser har Bærum kommune stilt strenge krav til trafikkløsningen.
Parkeringsmulighetene er få for at flest mulig skal bruke bane.
Bærum kommune har sagt at dersom det ikke kommer bane til Fornebu må hele Fornebu-prosjektet revurderes.
Løftebrudd fra staten
Penger til Fornebubanen ble lovet av forrige samferdselminister, Terje Moe Gustavsen fra Arbeiderpartiet. Kristoffersen reagerer sterkt på at løftet ikke ble fornyet i budsjettforslaget som kom forrige onsdag.
– Vi føler oss lurt! Vi har fått tilsagn fra regjeringen på inntil 600 millioner kroner. Dette har vi forholdt oss til, dette har vi arbeidet ut fra, men nå er de løftene brutt, sier Kristoffersen.
Alle som arbeidet med planleggingen av Fornebubanen har lagt saken vekk.
– Slik det ser ut nå ligger det ikke til rette for en realisering av Fornebu i det hele tatt, sier Kristoffersen.
– Har du noen ide om hvor pengene har tatt veien?
– Nei det har jeg ingen anelse om.
Penger til veier?
Noen tror pengene vil bli brukt til Bjørvikatunnelen i Oslos havnebasseng. Oslopolitikerne vender nemlig tommelen ned for den førerløse automatbanen.
Oslo kan spare et par hundre millioner kroner dersom banen ikke blir bygget.
En buss i minuttet
Som tomteselger er Oslo kommune forpliktet til å bidra til å finansiere en Fornebubane som det er bred enighet om.
– Nå har vi et forslag som alle parter ser ut til å være fornøyd med. Da er det oppsiktsvekkende at dette blir stoppet, sier Kristoffersen.
– Hva er alternativet til banen?
– Jeg kan ikke se noe alternativ.
Skal bussene ta all den planlagte trafikken til Fornebu regner ekspertene med en armada på 60-70 busser i timen over Lysaker og inn og ut av Oslo i rushtiden.