Hopp til innhold

Fornebubanen reddet - løfter også om sentrumstunnel

Staten, Oslo og Akershus er enige om finansieringen av Fornebubanen. Regjeringen går også i langt i å love å ta halve regninga for ny sentrumstunnel.

Arkitektskisse Fornebubanen

BLIR BYGD: Fornebu senter blir endestasjonen på T-banen som kobler det gamle flyplassområdet til Oslos T-banenett.

Illustrasjon: Fornebubanen

Det betyr at planleggingen av den 8,3 kilometer lange T-banen mellom Majorstuen og Fornebu fortsetter med uforminsket styrke.

Tar halve regninga

I dag ble den såkalte byvekstavtalen for Oslo og Akershus signert av staten og lokale myndigheter.

Anders Werp på Skøyen stasjon

TAR HALVE REGNINGA: Statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet på dagens avtalesignering.

Foto: Olav Juven / NRK

Hvor mye staten skal betale av de store kollektivprosjektene er viktige punkter i avtalen.

– Dette både stadfester og bekrefter at staten tar Fornebubanen som et 50/50-prosjekt, sier statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet.

– Vi betaler halve regninga for Fornebubanen. Vi ønsker banen fra regjeringens side, slår Werp fast.

Truet med å skrinlegge

I mai truet byrådet i Oslo med å skrinlegge Fornebubanen fordi det var sådd tvil om hvorvidt staten ville ta halve regningen.

– Jeg er ganske sjokkert, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til NRK.

– Hvis de ikke har tenkt å stå ved løftene sine, betyr det full stopp for Fornebubanen, la miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) til.

Kostnadsøkning

Da hadde forhandlingene om byvekstavtalen tatt pause på ubestemt tid samtidig som staten varslet en kritisk gjennomgang av kostnadene for Fornebubanen.

Prisen er nemlig oppe i 16,2 milliarder kroner. Tidligere var anslaget mellom 11 og 12 milliarder. Økning er stor også justert for kroneverdi.

– Vi har fått en ekstern rapport som viser en ganske betydelig kostnadsøkning, sa Werp til NRK den gang.

– Det kan bety halvannen milliard kroner og kanskje mer i statlig bidrag. Det må vi ta en selvstendig vurdering av før vi forplikter oss til å bruke en så stor del av fellesskapets midler, sa han.

Kan spare en milliard

I avtalen som ble sluttforhandlet natt til tirsdag sier staten altså ja til å ta halve regninga. Men de vil fortsatt ikke forplikte seg til en konkret sum.

– Vi må se på kostnadssiden. Det må vi ha en prosess på, sier Anders Werp.

I forrige uke fortalte NRK at det trolig er mulig å kutte kostnadene med en hel milliard kroner. Det kan skje ved å flytte T-banestasjonen på Skøyen noe lenger nord og inn i fast fjell.

Ny Skøyen stasjon på Fornebubanen

SKØYEN STASJON: Skøyen T-banestasjon er planlagt ved siden av jernbanestasjonen. Ved å flytte den nordover og inn i fjell kan det være store penger å spare.

Foto: Norconsult for Ruter

Superviktig

Raymond Johansen sier at også Oslo er interessert i å kutte kostnader og er svært tilfreds med avtalen.

Raymond Johansen på Skøyen stasjon

FORNØYD: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) på Skøyen jernbanestasjon, der det kan være en milliard å spare på å flytte den planlagte T-banestasjonen.

Foto: Olav Juven / NRK

– Jeg må gi honnør til også Samferdselsdepartementet for at vi har greid å komme fram til en enighet som Oslo er veldig godt fornøyd med.

– Fornebubanen er et superviktig kollektivprosjekt. Fornebu vokser, og vi er enige om at all vekst i området skal tas med kollektivtrafikk, gange eller sykkel.

– Da er store, tunge kollektivprosjekter som Fornebubanen en forutsetning, sier byrådslederen.

Sentrumstunnel

Et enda større og tyngre kollektivprosjekt er den nye T-banetunnelen mellom Majorstuen og Tøyen.

I byvekstavtalen går staten langt i å love å ta halve regninga også for den.

– Vi beskriver en prosess der dette blir et naturlig punkt i neste rullering av byvekstavtalen for Oslo og Akershus, sier Anders Werp.

Oslo og Akershus vil også at staten skal betale 50 prosent av ny Majorstuen stasjon, nytt signalanlegg på T-banen og en bane til Lørenskog. Her får de ingen løfter av regjeringen.