Hopp til innhold

Fornebubanen koster 5 milliarder mer

Prisen for Fornebubanen har steget til det dobbelte på ett år, og har nå nådd 10 milliarder kroner.

Fornebubanen med knutepunkt på Skøyen

Prisen på Fornebubanen har økt på grunn av krav om bedre plantegninger. Bildet viser den opprinnelige tegningen for stasjonen på Skøyen.

Foto: Illustrasjon Placebo Effects for Ruter As

Stemningen var på topp da Høyres Erna Solberg og partilederne for de tre andre borgelige partiene troppet opp på Fornebu for å avgi et felles valgløfte i fjor. De lovet å sette i gang bygging av Fornebubanen straks og med 50 prosent statlig finansiering.

Hanne Bertnes Norli

I det opprinnelige kostadsanslaget var heller ikke utgifter til stasjoner og vognbase på Fornebu tatt med, forklarer Ruters utviklingsdirektør, Hanne Bertnes Norli.

Foto: Martin Parker / NRK

Dengang var antatt pris for den 8 kilometer lange strekningen rundt 5 milliarder kroner og statens andel snaut 2,5 milliarder.

Dobling siden valgløftet

På de ti månedene som har gått siden valgløftet har prisen skutt i været. Behovet for statlige milliarder har økt til det dobbelte.

Totalprisen er nå oppe i 10 milliarder kroner hvor staten skal betale halvparten.

– En av grunnene til det høye kostnadsanslaget er bedre tegninger for hvordan banen skal bli, sier Ruters utviklingsdirektør Hanne Bertnes Norli.

Blant årsakene til de høyere kostadene er mer detaljerte tegninger for hvordan banen skal bli, og fordyrende krav ved bygging av lange tunneler.

I det opprinnelige kostadsanslaget var heller ikke utgifter til stasjoner og vognbase på Fornebu tatt med.

Står på løftet

– Regjeringen har sagt at man ønsker å gå inn med 50 prosent andel av det statlige investeringstilskuddet, og det håper jeg vi skal få til, sier leder av stortingets transportkomite, Høyres Linda Hofstad Helleland, til NRK.no.

Linda Hofstad Helleland

– Vi står på vårt løfte i regjeringsplattformen om at vi ønsker et statlig investeringstilskudd som dekker 50 prosent av kostnadene, sier leder av stortingets transportkomite, Linda Hofstad Helleland (H).

Foto: Sørbø, Krister / NTB scanpix

– Bare håper du det eller kan du garantere det?

– Vi står på vårt løfte i regjeringsplattformen om at vi ønsker et statlig investeringstilskudd som dekker 50 prosent av kostnadene. Det jobber vi utifra, så får vi se på kostnadene i sin helhet når saken foreligger, sier Hofstad Helleland (H).

Løftet om penger til Fornebubanen var nok klarere i valgkampen. Men for dem som skal bygge den nye t-banen mellom Majorstua og Fornebu finnes det andre og større pengebekymringer.

Må hente mer private penger

For å skaffe nok penger har det vært klart at store summer må hentes fra det private markedet.

Ved å la utbyggere langs t-banen bygge høyere og tettere, kan deler av gevinsten pløyes inn i utbyggingen av t-banen.

I fjor var summen på 600 millioner, men med kostandsøkningen mangler det nå 3,3 milliarder kroner, som må hentes inn fra det private markedet.

Utviklingsdirektør i Ruter, Hanne Bertnes Norli, ser likevel ikke svart på å skaffe pengene som trengs.

– Det er nå opp til våre eiere, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, å få inn pengene på en eller annen måte. Vi jobber tett sammen med dem for å se hva man kan få til. Vi er også i dialog med grunneiere og utviklere for å finne ut hvordan man kan være med å bidra til at denne banen blir realisert, avslutter Bertnes Norli.