Hopp til innhold

Formidable muligheter i Rygge

Moss Lufthavn Rygge har en beliggenhet ingen andre kan skilte med, mener et uavhengig arkitektselskap som har levert en rapport om mulighetene rundt Rygge.

Moss lufthavn Rygge
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Rapporten er skrevet av selskapet DB Arkitektur AS og bestilt av regionrådet for Mosseregionen, der ordførerne i Moss, Våler, Rygge og Råde er med.

Rapporten slår fast at Rygge har en unik situasjon, med regional flyplass, jernbane, E6 og nærhet til flere havner.

- Det gir en formidabel mulighet til å utvikle et knutepunkt for kommunikasjon til lands, til sjøs og i luften, sier en av forfatterne bak rapporten, Floire Nathanael Daub.

Her kan du laste ned rapporten

Urbanisering

Alle disse transportveiene skaper stor mulighet for å utvikle en såkalt "Airport City" rundt Moss Lufthavn Rygge, sies det i rapporten. Et urbant område med messesenter, handleområder og større bedrifter som etablerer seg i nærheten av flyplassen.

- Jernbanen er kanskje den viktigste enkeltfaktoren som kan forandre bildet i Rygge. Legger man togtraseen inn under Moss Lufthavn Rygge gis det helt nye muligheter for verdiskaping, mener Floire N. Daub.

Han sier toget på en helt annen måte enn motorveien samler mennesker i ett knutepunkt, og dermed gir grunnlag for vekst.

Et alternativ til at jernbanen legges under flyplassterminalen, er at Rygge stasjon flyttes nærmere lufthavnen, skriver sivilarkitekten og urbanisten Daub i rapporten.

- I dag er det flere kilometer fra togstasjonen til lufthavnterminalen. Det kan reduseres til en rett linje på rundt en kilometer, dersom stasjonen flyttes et stykke sydover, sier han.

En mellomvei

Rygge-ordfører Inger-Lise Skartlien

Rygge-ordfører Inger-Lise Skartlien mener scenariet for Moss Lufthavn Rygge er spennende, men kanskje litt for ekspansivt.

Foto: Birger Kjølberg

Ordfører i Rygge, Inger-Lise Skartlien, fikk rapporten presentert for en uke siden. Hun synes den er interessant, men at en slik utvikling ligger ganske langt fram.

- Det er alltid spenende når noen som ikke kjenner historien og geografien og begrensningene så godt som oss går inn og ser på mulighetene. Sannheten blir kanskje noe midt mellom de vi ser i dag og de DB Arkitektur ser for seg.