Hopp til innhold
Tydelig ødelagt kabel. Tjukk, ssvart og med oppstrimlet ytterplast. Ser ut som om noe med store klør har skrapt rundt hele og ødelagt den. Vanskelig å beskrive.
Foto: Bane NOR

Follobanen

Oppsummert

Follobanen mellom Oslo og Ski åpnet 11. desember 2022. Jernbanelinjen kostet 36,8 milliarder kroner og tok tretten år å bygge. Den første uken med trafikk var det store problemer, og 19. desember stengte banen.

  • Fortsatt usikkert når testkjøring på Follobanen starter

    Utbyggingsdirektør i Bane Nor Stine Undrum vil ikke gi en klar dato på når testkjøring på Follobanen kan begynne.

    Undrum sier derimot at det er snakk om dager.

    – Vi har kommet ganske langt, vi begynner å nærme oss, sier Undrum.

  • Kranglet om Follobanen

    Det var full skjæring mellom Bane Nor og entreprenøren da tunnelen på Follobanen skulle overleveres.

    Bane Nor og AGJV kranglet om en rekke saker, viser e-poster Aftenposten har fått innsyn i.

    En ekspert på offentlige anskaffelse sier til avisa at denne type kommunikasjon er oppsiktsvekkende.

  • Bane Nor har brukt over 1,3 milliarder på konsulenter på Follobanen

    Bane Nor brukte over 1,3 milliarder kroner på konsulenter på Follobanen fra 2015 til 2022. Det er mer enn de brukte på egne ansatte, skriver Byggeindustrien.

    I tidsperioden brukte foretaket 960 millioner kroner på egne ansatte, skriver fagbladet Byggeindustrien.

    I snitt har konsulentutgiftene ligget på litt under 165 millioner kroner årlig.

    Det har stort sett vært flere fast ansatte enn konsulenter, men i 2015, 2016 og i 2019 var det flere innleide konsulenter enn faste ansatte på prosjektet.

    Ifølge utbyggingsdirektør Stine Undrum har det vært krevende å få tak i folk til prosjektet.

    – Det er utfordrende for oss. Samtidig er Follobanen et enkeltstående prosjekt som er veldig stort. Det har vært vanskelig for oss å ta alt med våre faste ansatte, sier Undrum. (NTB)

  • Ingen dato for testkjøring på Follobanen

    Bane Nor vil ikke gi en konkret dato for når de vil sette strøm på og begynne testkjøring med tog på Follobanen.

    De har begynt med systematiske tester av skjøter og endeavslutninger i anlegget 10. januar.

    – Når vi konkluderer med at det fungerer gir vi grønt lys i forhold til spenningssetting, og når spenningssettingen er godkjent kan vi sette i gang med testing. Vi ønsker ikke å oppgi datoer for dette nå, sier Stine Undrum, konserndirektør for utbygging, under et pressemøte mandag.

  • Follobanen: Vy iverksetter plan B – gjenåpning fortsatt i det blå

    Vy iverksetter sin plan B i påvente av at Bane Nor skal få gjenåpnet Follobanen. Fra 1. februar skal passasjerer på Østre linje bringes helt inn til Oslo s.

    – Det er for at passasjerene fra indre Østfold skal slippe å bytte tog på Ski, slik at de får blitt med det samme toget hele veien inn til Oslo S, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy til NTB.

    Ingen kan eller vil svare når Follobanen kan gjenåpnes etter at togtrafikken ble stanset før jul. Det nye tilbudet til passasjerene som skal inn til Oslo S trer i kraft onsdag 1. februar. Da kommer ett tog i timen til å kjøre hele veien.

    – Jeg regner med at dette er et tilbud som bli godt tatt imot. Det har de reisende sagt at de ønsker seg og nå innfrir vi det ønsket, sier Lundeby.

    (NTB)

    Follobanen
    Foto: Stian Lysberg Solum / NTB