Hopp til innhold

Denne veggen har sikret eliteserieklubben 2,5 millioner kroner

Da koronakrisen traff idretten var gode råd dyre. I Drammen fikk man en idé som ifølge klubben ble helt avgjørende for å kunne drive videre.

Folkeveggen på Marienlyst stadion

Totalt 3835 navn er montert opp på «Folkeveggen».

Foto: Azad Razaei / NRK

– Jeg blir litt rørt. Selv om jeg har visst om tallet, så blir det så massivt når man ser det i praksis. Da skjønner man hvor svært det engasjementet er. Det er rørende å se hva klubben betyr for omgivelsene.

Det sier Signe Rismyhr Engelund, privatmarkedssjef i Strømsgodset.

Signe Rismyhr Engelund, privatmarkedssjef i Strømsgodset

Signe Rismyhr Engelund er privatmarkedssjef i Strømsgodset.

Foto: Azad Razaei / NRK

Koronakrisen traff fotballklubbene hardt. Mange permitterte spillere, andre tok i bruk lønnskutt. Da elitefotballen endelig kunne starte opp, var det med kun 200 personer på tribunen.

Dermed måtte klubbene tenke kreativt for å tjene penger. Alt fra billetter til fiktive kamper, nettsendinger, Spleis-aksjoner og virtuelle halvlitere. Men størst suksess ble det trolig for drammensklubben og «Folkeveggen».

– Vi var usikre på fremtiden og så at det var mye usikkerhet rundt inntektene fremover. Men vi merket at det var et veldig engasjement og mange som ønsket å bidra, sier Rismyhr Engelund.

Kunne kjøpe murstein på stadionveggen

Hun var den som fikk ideen om «Folkeveggen». En mulighet for supportere og sponsorer å kjøpe en murstein med sitt navn på en vegg på Marienlyst stadion.

– Det er noe klubber i utlandet har gjort, så det er ikke helt nytt. Men i Norge er det ikke så mange som har gjort det før. Vi skjønte med en gang vi lanserte ideen at dette var en suksess. Jeg tror vi solgte 1000 navn første døgnet, forteller hun.

En av dem som kjøpte seg navn på veggen, er supporter og frivillig på hjemmekampene, Janne Blomberg.

Janne Blomberg

Janne Blomberg har fulgt Strømsgodset siden 1990.

Foto: Anders Martin Helle / NRK

– For det første har jeg fulgt Strømsgodset i mange år, og jeg har et stort hjerte for klubben. Så når denne situasjonen kom så synes jeg det var en fin måte å være med på å bidra, samtidig som jeg fikk navnet mitt på veggen på stadion. Det er stort for meg, sier Blomberg.

– Dette viser hvor mange som er glade i klubben og vil være med å støtte, legger hun til.

Folkeveggen på Marienlyst stadion

Mange kommer nok til å ta turen innom veggen på Marienlyst for å lete etter navnet sitt. Det kan bli litt av en jobb.

Foto: Azad razaei / NRK

Veggen er avduket

Noen måneder senere viser fasiten 3835 navn på veggen og rundt 2,5 millioner kroner inn i klubbkassa.

– Det er enormt mye penger og det er penger som er veldig viktig for oss i denne tiden her. Vi har blant annet mistet alle publikumsinntektene våre. Så dette er helt avgjørende for å kunne drive klubben og toppfotballsatsingen videre, forteller Rismyhr Engelund.

Tor Geir Kvinen

Tor Geir Kvinen er ekspert på fotballøkonomi.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– Slik støtte betyr utrolig mye, ikke bare økonomisk, men også for moralen. Nå ser klubbene hvem som er de virkelige supporterne, de som stiller opp også når det er krise. Det er imponerende å se, uttalte ekspert i fotballøkonomi, førsteamanuensis Tor Geir Kvinen ved Universitetet i Agder, til NRK i mai.

Torsdag ble veggen «digitalt avduket» med direktesending fra Marienlyst stadion. For supporteren blir det definitivt ikke siste stopp med «Folkeveggen».

– Det blir helt sikkert en stopp ved veggen og peke på og si «Der er navnet mitt», sier Blomberg om neste hjemmekamp mot Start.

Janne Blomberg har funnet navnet sitt på folkeveggen

Janne Blomberg fant navnet sitt på veggen allerede under monteringen.

Foto: Anders Martin Helle / NRK