Sykling på snø og is er blitt mer vanlig, fordi det stadig legges til rette for det, mener kommunikasjonsansvarlig Roar Løkken i Syklistenes landsforening.
– Sykkelandelen på vinterstid, altså desember, januar, februar og mars, i 2009 og 2010, var på 1,1 prosent. I 2013–2014 var andelen økt til 2,1 prosent, sier han til NRK.
Gjennom året er sykkelandelen i gjennomsnitt på knappe 5 prosent. Løkken mener potensialet for vintersykling er stort.
– Vedlikehold av sykkelveiene er helt vesentlig for å få opp sykkelandelen på vinterstid. Så er det et veldig bra tiltak å gi bort vinterpakker, som en del kommuner gjør, sier han.
Har fått sponset piggdekk
Sykkelforhandlere og Buskerudbyen har denne vinteren gått sammen for å lokke flere syklister ut på veiene. Syklister som har ønsket det, har fått sponset ett piggdekk, dekkskifte og sjekk av sykkelen.
Kampanjen har lyktes, fastslår butikksjef Trond Jensen i Tri-Sport.
– Det er en veldig stor økning på salg av piggdekk. I fjor hadde vi en sped start, men i år har det virkelig tatt av. Salget av piggdekk har mangedoblet seg, sier han.
– Trygt
Leder for sykkelkampanjen i Buskerudbyen, Trond Solem, håper enda flere får øynene opp for å bruke sykkelen som fremkomstmiddel også på vinteren.
– Det er viktig å oppleve at det å sykle med piggdekk er trygt og sikkert. Det er en transportform på lik linje med andre metoder, så hvorfor ikke gjøre det også om vinteren?
Han sier at det i fremtiden blir viktig å fokusere på barn og unge, for der går vintersyklingen veldig mye ned.
– Folk går mye på ski om vinteren i Norge. Men du kan bruke samme type klær og piggdekkene får deg raskt og effektivt frem. Så det er definitivt noe flere burde prøve, sier Solem.