Når jula og nyttårsfeiringen er over, er det mange som opplever ensomheten ekstra sterkt.
Elsbet Pilskog, som er leder for Kirkens SOS i Buskerud, forteller at det er flere som ringer den døgnbemannede telefonen deres i januar enn i jula. Og slik har det vært i flere år.
Tung måned for mange
– Januar er faktisk en av våre mest travle måneder. Det er mange som tenker, at en krisetjeneste som vår vil ha veldig mange henvendelser rundt juletider. Det har vi for så vidt også. Vi har veldig mange henvendelser da, men vi har erfart, særlig de siste årene, at januar er en av våre mest travle måneder, sier Pilskog.
Hun er ikke sikker på hvorfor det er slik, men sier at mange av dem som tar kontakt forteller at etterjulsperioden kan være veldig vond å komme gjennom. I jula er folk flinke til å gi andre oppmerksomhet og gå på besøk.
– Når festdagene er over, er det ekstra tungt for mange at de for eksempel ikke har noen å snakke med, sier Pilskog.
Noen å snakke med
Det å være ensom er ikke det samme som å være alene, understreker Pilskog.
– Det er fullt mulig å være ensom, selv om man kjenner mange og har mange venner, for eksempel på Facebook, sier hun.
– Det å være ensom handler mest av alt om at man ikke har noen å snakke med følelser om.
Og det er følelser folk snakker om når de tar kontakt med Kirkens SOS, enten gjennom den døgnbemannede vakttelefonen, eller på den nye chattetjenesten på nettet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Sorg, tap og smerte
– De fleste temaene går igjen året rundt. Det er mange som bærer på sorg, på lengsler, på ulike tapsopplevelser. De bærer på en psykisk smerte, og trenger å snakke om følelsene sine.
De som kontakter Kirkens SOS får gjøre det helt anonymt. Likevel klarer de mange frivillige å skape en nærhet som i mange tilfeller kan være med på å redde liv.
– Spør hvordan folk har det
Pilskog sier hun tror det kjennes trygt for mange å dele de følelsene de bærer på som en hemmelighet, med et annet menneske som har tid til å lytte og snakke, uten at noen får vite om det.
I Buskerud er det nå 65 frivillige medarbeidere som jobber for Kirkens SOS. I løpet av året som gikk, besvarte de 10.000 henvendelser på telefon og internett.
Elsbet Pilskog er glad for at folk henvender seg til dem, men skulle ønske at hele tjenesten var overflødig.
Hennes ønske for 2011 er at vi tar oss mer tid til hverandre og den gode samtalen, og at vi tør å spørre folk hvordan de egentlig har det.