– No er denne min!
Tyske Oliver Fortkord kom over ein original brennevinsmugge hos Gjenbruken-butikken på Ulven i Oslo. Den blir seld for 200 kroner, ein pris han er godt fornøgd med.
– Eg var ute etter anten cocktailglas, dekorasjonar eller andre småting, men landa på denne, seier Fortkord.
Og han er langt frå åleine om å kjøpe brukt.
Bruktmarknaden i Noreg aukar, viser tal frå dei største bruktkjedene:
- Fretex har 39 bruktbutikkar i tillegg til nettbutikk og auka salet av brukte klede i 2022 med 39 prosent, sko med 32 prosent og anna utstyr med 30 prosent. Og veksten held fram i 2023.
- Gjenbruken-kjeda har 35 bruktbutikkar og har auka salet med 20 prosent så langt i år.
- UFF-kjeda har åtte butikkar og har auka salet med over 50 prosent så langt i år samanlikna med i fjor.
Dagleg leiar Bjarte Rydland i Gjenbruken-butikkane gler seg over auken. I butikkane deira jobbar dei tilsette frivillig, og overskotet går til humanitære prosjekt.
– Det er jo gøy å sjå at så mange ønskjer å kjøpe brukt, men skal vi møte etterspurnaden så må vi også få inn ting, seier han.
For det er eit skjer i bruktsjøen. Samtidig med auka bruktsal totalt, er det ein nedgang i donasjonar til dei store bruktkjedene.
– Vi kjøper ingenting av det vi sel vidare, og er heilt avhengige av donasjonar for å kunne tilby dei varene folk ser etter, seier Bjarte Rydland.
Dei ser teikn til at det er manko på særleg det dei kallar nips, eller mindre bruks- og pyntegjenstandar.
Også Fretex har nedgang i både innlevering til mottaka og i salet av brukte møblar, bøker, multimedia og elektriske artiklar.
Sel sjølv i staden for å donere
– På landsbasis er det ein samla nedgang i innlevering til bruktkjedene på 16 prosent sidan 2019, seier direktør for miljø i Fretex, Kristin Hareide.
Fretex, som er eigd av Frelsesarmeen, har ein annan forretningsmodell enn Gjenbruken, og har betalte medarbeidarar. Overskotet av brukthandelen deira finansierer ulike sosiale tiltak.
Både i Fretex og Gjenbruken trur dei det handlar om at fleire anten beheld tinga lenger, eller at dei vel å selje det sjølve for å tene nokre kroner.
Trenden blir stadfesta av kommunikasjonsrådgjevar Linda Glomlien i Finn.
– Vi har over ein kvart million nye Torget-annonsar kvar veke og det er mellom ni og ti millionar besøk på annonsane kvar veke.
2022 var eit rekordår for Finn og auken held fram inn i 2023.
– I veke 10 var det 12,5 prosent fleire annonsar og 8,3 prosent fleire besøk på annonsane enn i same veke i fjor.
Glomlien synest det er fint å sjå at fleire og fleire tenkjer brukt før nytt.
– Mykje på lager!
Forbrukarøkonom Magne Gundersen hos Sparebank1 meiner det er naturleg at fleire vel å selje ting framfor å gi dei bort i tronge økonomiske tider.
Men han vil likevel oppmode til å donere til bruktkjedene, og tippar at det er nok å ta av heime hos mange av oss.
– No har det komme mange nye bruktbutikkar, så det er mange som kjempar om dei same tinga. Men mykje ligg ubrukt rundt om i norske heimar, så det er berre å donere. Det er flott å sjå at brukssalet verkeleg byrjar å ta seg opp, seier Gundersen.