– Det er et slags bilpolitisk apartheid, der noen får lov å ha bil og andre ikke skal få lov til å ha bil, sier Lars Flæten i Gyldenløves gate på Frogner på beste vestkant i Oslo.
Lars Flæten mener folk i sentrumsbydelen i Oslo har like mye behov for bil som folk i resten av landet.
Foto: Olav Juven / NRKHer forsvinner snart en rekke parkeringsplasser til fordel for røde sykkelfelt.
I spissen for aksjonen mot sykkelvei i Gyldenløves gate står Ingalill Sandal som selv bare går, sykler eller reiser kollektivt. Men hun kjenner mange som er avhengig av bil.
– Jeg bor sammen med en frilansmusiker. Han kan ikke lempe forsterkere og gitarer i en tralle på en sykkel. Naboen min er rørlegger, han må ha bil.
Ingalill Sandal står i spissen for aksjonen mot sykkelvei i Gyldenløves gate.
Foto: Olav Juven / NRKHun nevner også eldre og småbarnsforeldre som hun mener trenger bil for å få hverdagen til å gå opp. Hverken Flæten eller Sandal forstår hvorfor parkeringsplassene må fjernes for å lage sykkelvei. De mener det er uproblematisk for syklistene å komme frem i den brede gaten.
Ut med bilen, inn med det grønne
Omkring 2/3 av de 4250 plassene som fjernes erstattes av sykkelvei. Resten fjernes for å gi plass til blant annet bysykkelstativer, kollektivtrafikk og bilfritt byliv. Bilfritt byliv er et prosjekt satt i gang av det rødgrønne byrådet for å gjøre sentrum grønnere og redusere biltrafikken.
Byrådet med Miljøpartiet de Grønne i spissen har fått mye oppmerksomhet og møtt mye motstand for å redusere biltrafikken.
Samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg er stolt over å ha bremset bilene i Oslo.
– MDG og resten av byrådet har turt å prioritere ned bilens plass i byen. Det er på høy tid. Altfor lang tid har bilen hatt for stor plass i byen, på bekostning av ren luft, trygge skoleveier og trygge sykkelveier, sier Lan Marie Berg (MDG).
Hun viser til bompenger, fjerning av parkeringsplasser og stengning av gater som virkemidler for å begrense biltrafikken i Oslo.
På Frogner er de ikke enige i MDGs politikk.
– Har folk på Frogner behov for bil?
– Ja, vi tilhører Homo sapiens. Det er ikke noe forskjell på folk fra Frogner og folk andre steder i landet. Selvfølgelig har vi behov for bil, sier Lars Flæten.