Hopp til innhold

Fire nye uker med søppelproblemer

Etter seks uker skulle søppelkaoset vært over i dag. Nå sier selskapet som overtok søppelhentingen i hovedstaden at det vil ta en måned til før de er i rute.

Søppel Holmlia Senter

Folk i Oslo må belage seg på flere nye uker med søppelkaos. Nå settes det inn strakstiltak for å løse problemene.

Foto: Jannicke Engan / NRK

Selskapet Veireno har i dag gitt Renovasjonsetaten en rapport om hvordan de skal løse utfordringene med søppelhenting. Etter at de overtok ansvaret for seks uker siden har de fortsatt ikke kontroll på søppelhentingen.

– La meg være tydelig på at Oslo kommune, Renovasjonsetaten og jeg som direktør, tar situasjonen på aller største alvor, sier direktør i Renovasjonsetaten Pål A. Sommernes.

Direktør i Renovasjonsetaten Pål Sommernes

Direktør i Renovasjonsetaten, Pål A. Sommernes er ikke fornøyd med søppelhentingen. Nå settes det inn strakstiltak for å få løst problemene så fort som mulig.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Han er ikke fornøyd med situasjonen, men understreker likevel at det bare er 3 prosent av i alt 130 000 ukentlig tømminger som har opplevd forsinkelser.

Setter inn ekstra biler og mannskap

I kontrakten med Oslo kommune står det at Veireno skal ha en innkjøringsperiode på seks uker. Fordi de fortsatt ikke er i mål, settes det nå inn strakstiltak.

  • Åtte ekstra renovasjonsbiler med mannskap skal settes inn. I tillegg har renovasjonsetaten satt inn fire av sine egne biler for å hjelpe til.
  • 16 personer skal jobbe med å håndtere klagestormen.
  • Et ekstra skift er satt inn på rutene som har mange klager,
  • Det skal fortsatt hentes søppel i helgene.

Regningen for dette er det Veireno som tar.

Kan ta tid

I Veirenos rapport kommer det frem at de ikke har tro på at de vil være i rute med restavfallet før om fire uker. Papirinnsamlingen er likevel det som gir de største utfordringene nå. Ifølge selskapet kan det bli januar før papirinnsamling fungerer som normalt.

– Vi er ikke fornøyde med papirinnsamlingen. Dersom dette fortsetter, setter vi også inn ekstra tiltak her sier Sommernes.

Etaten skal evaluere denne ukes ekstraordinære tiltak, og deretter komme med en ny rapport mandag neste uke.

– Da håper jeg situasjonen er vesentlig bedre, sier Sommernes.

– En rekke uforutsette hendelser

Veireno mener selv de gjorde grundige forberedelser før de overtok søppelhentingen i Oslo. At de sliter med etterslep mener de kommer av en rekke uforutsette hendelser.

  • Utfordrende å få ansatte til å jobbe skift
  • Nye renovasjonsbiler med ny teknologi
  • 400 nye ruter
  • Ansatte uten erfaring

Klagestorm

Etter at Veireno overtok søppelhentingen for fem uker siden har renovasjonsetaten fått inn 13.900 klager, skriver Fagbladet.

Vanligvis jobber det fire personer med å behandle klager, men dette viste seg å være for få. Nå har det jobbet mellom 30 til 40 ansatte med å behandle klagestormen.

– Ansatte er fortvilte og slitne. De mottar og sender klager videre, men har ikke kontroll på om klagene blir fulgt opp. De er frustrerte, forteller hovedtillitsvalgt Anne Sandborg i renovasjonsetaten til Fagbladet.

– Vi har stor forståelse for at mange abonnenter er frustrerte når de henvender seg til våre kundebehandlere, men sjikane og utskjellinger er belastende og bidrar ikke til en raskere løsning, sier direktør i Renovasjonsetaten Pål A. Sommernes.