Hopp til innhold

Disse selger bedre enn noensinne

De er masseproduserte og det står «Made in China» på etiketten, men ifølge salgstallene er de likevel «norske nok» til 17. mai.

Festdrakt fra Kina

IKKE SKREDDERSØM, MEN: Stormarkedene merker at flere kjøper festdrakter enn tidligere.

Foto: Merete Glorvigen / NRK

– Nei, unger vokser så fort ut av det så da blir det festdrakt. Bunad får de heller få når de er ferdige med å vokse, sier Malin Johansen.

Hun har ingen betenkeligheter med å kjøpe en tilsynelatende norsk festdrakt som er masseprodusert i utlandet.

Sammen med bonusmormor Anny Rasmussen har hun funnet det hun leter etter. Årets 17. mai- antrekk til treåringen blir en festdrakt fra Sparkjøp i Mjøndalen.

Stadig flere vil ha bunad til nasjonaldagen. På stormarkeder som Europris, Coop og Sparkjøp heter de festdrakter. På etiketten står det «Made in China» og salget går bedre enn noensinne.

Hittil i år har Sparkjøp solgt festdrakter for over 1,6 millioner. Salget ligger an til å toppe fjorårets en uke før 17. mai.

Skreddersøm får du ikke. De fleste ser forskjellen, men de masseproduserte festdraktene har blitt mer forseggjorte, utvalget bredere og ifølge de gode salgstallene: norske nok for mange.

Salgstopp

– Vi får nesten ikke hengt ut nok, sier Anne May Larsen, assisterende butikksjef ved Spar Kjøp i Mjøndalen.

Hun viser fram ulike drakter i ulike farger til gutter.

– Her er det en som er sort og hvit, en blå og noen som har litt ekstra pynt på.

Utvalget av festdrakter fra både kleskjedene og stormarkedene vokser. Også hos Coop øker salget av festdrakter for barn hvert år, men kommunikasjonssjef Harald Kristiansen ønsker ikke å oppgi salgstall av konkurransemessige hensyn.

Malin Johansen og Anny Rasmussen

TIL BARN: Malin Johansen synes det er greit å kjøpe festdrakt til barn som vokser. Her er hun på 17. mai-shopping med bonusmormor Anny Rasmussen.

Foto: Merete Glorvigen / NRK

På Sparkjøp går det mest av festdrakter til barn, men festdrakt til dame er også populært.

– For det første er de blitt mye finere enn tidligere. Originale bunader er veldig dyrt. Folk vil spare og bruker pengene på andre ting, sier Larsen.

– En bunad skal være ekte

Ifølge Ødegård AS, en av de største bunadsdistributørene i Norge, er det kostbart å ta vare på kulturarven. Eksempelvis kan en hallingbunad for dame fort koste rundt 30 000 kroner. Til sammenligning koster en festdrakt til dame rundt 1500 kroner på Sparkjøp. Til en ekte hallingbunad rekker dette beløpet akkurat til sokker og sokkebånd.

Ikke alle gleder seg over at nasjonaldagen blir feiret i festdrakter designet av Europris, Coop eller Sparkjøp.

– Jeg synes at en bunad skal være ekte. I hvert fall for voksne folk, sier Inger Margrethe Medhus.

Hun har jobbet med hallingbunader siden tenårene. Nå er hun redd for utvanning av bunaden. Hun mener man bør droppe festdrakten.

– Jeg synes man heller burde opprette en bunadkonto og vente med å kjøpe bunad til man har råd til å kjøpe bunaden, sier hun.

Anne May Larsen

VIL SPARE: Anne May Larsen på Sparkjøp i Mjøndalen tror årsaken til det gode salget av festdrakter er at mange vil spare penger.

Foto: Merethe Glorvigen / NRK