Fra 1. juni til 27. august 2012 oppsto det store forsinkelser fordi for få flygeledere var på jobb i tårnet på Gardermoen og kontrollsentralen på Røyken.
Flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe krevde i utgangspunktet til sammen 50 millioner kroner i erstatning.
Avinor, som eier Oslo lufthavn, avviste kravet. Men nå har Avinor kommet fram til enighet med NHO Luftfart om å gi 30 millioner kroner i kompensasjon, skriver Aftenposten.
Beløpet skal deles med de ti største flyselskapene på Oslo lufthavn. SAS har, som største kunde, fått 10 millioner kroner av beløpet.
– Her har Avinor vist en kundeorientert holdning, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
NHO Luftfart er også fornøyd.
– Det er viktig at Avinor innrømmer ansvar, men viktigst av alt er at de har tatt grep slik at flygeledertjenesten nå fungerer helt utmerket, sier NHO Luftfarts administrerende direktør Torbjørn Lothe.
Avinor har, i tillegg til å utbetale erstatning, lagt opp til et tettere samarbeid med flyselskapene for å sikre høy punktlighet og regularitet, særlig i de hektiske morgentimene.