Uten fritak for moms og engangsavgift ville mange elbilister valgt bensin- eller dieselbil, viser en ny undersøkelse.
Ville ikke kjøpt elbil
Tilgang til kollektivfelt og gratis parkering er ikke like viktig som de store økonomiske kuttene.
- Les også:
- Les også:
Hadde det ikke vært for avgiftsfritakene, oppgir 74 prosent av elbileierne at de ikke ville kjøpt elbil, viser en spørreundersøkelse Norsk Elbilforening har gjort.
– Dette viser at dagens elbilinsentiver er svært viktige for elbilsalget. Uten disse ville de færreste valgt å bytte til elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.
Ifølge elbilprosjektet Grønnbil ville en Tesla Model S som i grunnpris koster cirka 460.000 kroner, koste 400.000 ekstra med engangsavgift og moms.
Tilgangen på kollektivfelt og gratis lading, parkering og ferje utpeker seg som mindre viktige fordeler for elbileierne.
Heller forurensende biler
22 prosent av elbileierne oppgir at de ville kjøpt en bensin- eller dieseldrevet bil, mens 28 prosent svarer at de ville kjøpt tilsvarende biler brukt.
- Les også:
- Les også:
– I praksis betyr dette at halvparten av elbilkjøperne ville kjøpt forurensende biler i stedet for elbil. Med dagens elbilpolitikk får vi en raskere utfasing av disse bilene og et stort elbilsalg sammenlignet med andre land. Norge viser vei, og er i dag en svært viktig inspirasjon i global sammenheng, sier Bu.
Undersøkelsen viser også at 48 prosent av elbilistene ser på
økonomi som den viktigste årsaken til at de har valgt elbil, mens 27 prosent sier hovedårsaken var å spare miljøet.
Christina Bu mener fritak er viktig for elbilkjøpere. Her sammen med Erling Sande ved en tidligere anledning.
Foto: Roald, Berit / Scanpix– Global inspirasjon
22 prosent av elbileierne oppgir at uten de økonomiske virkemidlene ville de heller kjøpt en bensin- eller dieseldrevet bil, mens 28 prosent svarer at de ville kjøpt tilsvarende biler brukt.
– I praksis betyr dette at halvparten av elbilkjøperne ville kjøpt forurensende biler i stedet for elbil. Med dagens elbilpolitikk får vi en raskere utfasing av disse bilene og et stort elbilsalg sammenlignet med andre land. Norge viser vei, og er i dag en svært viktig inspirasjon i global sammenheng, sier Bu.
Undersøkelsen viser også at 48 prosent av elbilistene ser på økonomi som den viktigste årsaken til at de har valgt elbil, mens 27 prosent sier hovedårsaken var å spare miljøet.
Ikke for miljøet
At bilistene prioriterer økonomiske argument fremfor miljøhensyn, har miljøstiftelsen Zero forståelse for.
– Vi er ikke overrasket over undersøkelsen. Lignende undersøkelser gjort med syklister i København viser at folk ikke sykler for å være miljøvennlig, men fordi det lønner seg økonomisk og tidsmessig, sier teknologisk rådgiver Benjamin
Myklebust i Zero til NTB.
Han sier at elbiler er så populært i Norge sammenlignet med blant annet Sverige og Danmark, fordi vi har økonomiske virkemidler som fungerer.
– Elbiler er i utgangspunktet ikke miljøvennlige i kraft av seg selv, men fordi de erstatter biler som går på fossile drivstoffer, legger han til.