Hopp til innhold

Kun én av fire lærere er menn

Stadig færre menn ønsker å jobbe som lærere i grunnskolen. På landsbasis er nå kun én av fire lærere menn.

Elever i klasserom illustrasjonsbilde

Elever i klasserom landet rundt får stadig færre mannlige lærere.

Foto: Kallestad / Scanpix

I løpet av de siste fire årene har tusen mannlige lærere sluttet. Det viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet. Aldri før har det vært så få mannlige lærere i skolen.

– Det burde helt klart vært flere menn. Jeg håper at det i fremtiden kan bli flere. For arbeidsmiljøet og for elevenes skyld hadde det vært positivt med flere menn, sier lærer Eirik Bjerregaard ved Flå skole i Hallingdal.

Flå kommune i Buskerud og Berg kommune i Troms er kommunene her i landet som har lavest andel mannlige lærere. Flå skole har til sammen 16 lærere. 14 kvinner og to menn.

Eirik Bjerregaard

Eirik Bjerregaard er en av to mannlige lærere på Flå skole.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK
Astrid Sorteberg

Astrid Sorteberg ønsker seg flere mannlige kolleger.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

Lille Utsira kommune er den eneste kommunen der flertallet av lærere er menn dette skoleåret.

– Trenger mannlige forbilder

– Elevene kunne hatt godt av å få flere menn inn i skolen. Mange elever har skilte foreldre, og barna har et behov for å være sammen med mannlige forbilder hver dag, sier lærer Astrid Sorteberg.

Eirik Bjerregaard trekker også frem at menn og kvinner utfyller hverandre i lærerrollen.

– Vi har forskjellige egenskaper. Menn er nok mer kontrete, og de kan være mer bestemte. Jeg tror også at mange elever trenger å ha menn som læringsforbilder.

Sorteberg tror mange menn velger bort læreryrket fordi de ikke er interessert i usikre vikariater og reduserte stillinger.

Vil rekruttere flere menn

Dekan ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, Kristin Barstad, tror årsaken til at det blir færre mannlige lærere er at læreryrket er et omsorgsyrke. En yrkesretning som ofte velges av kvinner.

– Jeg tror vi må jobbe eksplisitt med rekruttering. Vi har mange flinke mannlige studenter hos oss. Vi ser at et mangfoldig studentmiljø bidrar til den gode variasjonen vi ønsker, sier Barstad.

Eirik Bjerregaard tror at flere menn trenger mer informasjon om yrket. Han vil at flere menn skal se hvor bra læreryrket er.

– Det er et veldig variert yrke, men det har kanskje ikke det kommet så godt nok frem. Man må vise at det er flere ting ved jobben som er veldig interessant. Du må være veldig på, være til stede og være en omsorgsperson.

Bjerregaard tror ikke lønn og en usikker arbeidssituasjon alene er avgjørende for om menn vil bli lærere eller ikke.

– Grunnen til at mange menn slutter tror jeg har mye med status å gjøre, sier Bjerregaard.