– Det er ikke nok sykkelparkeringsplasser i Oslo. Jeg vil låse sykkelen min, men siden det nesten ikke finnes sykkelparkeringer må jeg bare finne en stolpe, sier Karolina Borg.
Hun velger sykkelen hver gang hun skal forflytte seg i Oslo, og erfarer daglig hvor vanskelig det er å finne en plass å parkere sykkelen.
Dette er hun ikke alene om.
– Ikke trygt
Karolina Borg sykler hver dag, uansett hvor hun skal i Oslo. Hun er lei av å måtte låse sykkelen til lyktestolper.
Foto: Emilie Hellberg Saksæther / NRKSyklistenes landsforening har fått flere henvendelser fra syklister som ikke har noe sted å parkere sykkelen sin.
– De forteller at de får sykkelen stjålet, og at de ikke føler det er trygt å sette fra seg sykkelen, sier Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes landsforening.
Hun mener at politikerne i hovedstaden rett og slett har glemt å legge til parkering i sykkelplanene.
– Med enkle grep kan situasjonen forbedres, for eksempel på én parkeringsplass til bil kan man lage åtte til ti sykkelparkeringsplasser, sier hun.
- LES OGSÅ: Tør ikke sykle i Oslo-trafikken
Lover flere plasser
– I den nye sykkelstrategien foreslår vi å satse tungt på sykkelparkering, sier sykkeldirektør i Oslo, Rune Gjøs.
Foto: Rune Jensen / NRKSykkeldirektør i Oslo, Rune Gjøs, innrømmer at fokuset på bygging av sykkelveier i kommunen har vært for stor og fokuset på parkering for lite.
– Det er et undervurdert og forsømt tema. I den nye sykkelstrategien vi foreslår vil vi satse tungt på sykkelparkering, sier han.
Kommunens mål er å doble sykkelandelen, fra dagens åtte til 16 prosent innen 2025. Nå har Gjøs to andre ting han også vil fokusere på.
– Vi skal fortsette å bygge sykkelparkeringsplasser slik vi gjør i dag og bli flinkere til å holde de rene. I løpet av 2015 skal vi ha på plass en plan for sykkelparkering i Oslo, og nå skal vi gjøre det skikkelig, sier han.
- LES OGSÅ: Vil ha mer sykkelveinett
- LES OGSÅ: Sykkelveier bygges i sneglefart
Sykle og shoppe
Syklist Karolina Borg etterlyser flere parkeringsmuligheter i sentrum.
– Jernbanetorget har behov for flere plasser, men det har egentlig alle steder i Oslo hvor det er mange folk, for eksempel ved parker, utesteder og i shoppinggater, sier hun.
Hvis parkeringsmulighetene i sentrum hadde vært bedre, tror administrerende direktør i Oslo handelstandsforening, Gunnar Larssen at også omsetningen hadde vært enda større.
– I dag bruker mange sykkelen for å komme seg fra a til b. Men når de kommer til b, så opplever veldig mange at der er det fullt, og de må vende tilbake, sier han.
– Nye sykkelparkeringer må være organisert slik at det er forutsigbart hvor de kan plassere sykkelen, fortsetter Larssen.
Barcode som et godt eksempel
Skal Oslo bli en sykkelby i fremtiden må forholdene legges til rette slik som i andre storbyer i Europa, mener Hulda Tronstad fra syklistenes landsforening
– Vi trenger de langsiktige store parkeringsplassene, som vi ser ved trafikknutepunkt og at næringslivet har gode sykkelplasser for de ansatte.
Tronstad trekker frem området Barcode i Oslo som et eksempel på hvordan ting bør gjøres.
– Der har de tilrettelagt for sykler og har 2000 parkeringsplasser. Vi trenger tilsvarende grep over hele byen, sier hun.
- LES OGSÅ: Vil ha høyhastighetsveier for syklister